- ons 20 nov 2013, 18:52
Ett oljefilter skitar inte igen ”snabbare” på ett år med 1000 mil än på 3000 mil under 11 månader!
Och detta med olja och vinter, som med båtar, kan väl inte stämma?? Säg att du servar i november och kör 3000 mil till nästa oktober, så är det en vinter emellan.
Att köra från maj till september 16 månader senare, är fortfarande en vinter och kan väl knappast förstöra oljan mer.
Viktigare är då om man kör enbart korta sträckor (=sämre, oljebyte oftare) än kanske mestadels landsvägskörning.
Moderna oljor (syntet) håller väl i 2000 mil, longlife tom 3000 mil (och givetvis längre, du får ju överskrida serviceintervallet…). Med mineralolja skulle jag byta oftare,
Detta med klimat, oljor och bränslen, så talar man ofta om kondens som ger vatten. Kondens uppstår vid temperaturskillnader, som är större på hösten än på vintern ibland. Men kondensen försvinner när motorn blivit riktigt varm.
Som trådskaparen var inne på, skulle jag inte vara orolig att ”serva” vid t.ex. 2500 mil/ 20 månader. Sedan detta med att kolla bromsbelägg, täthet på bakväxel, strålkastare etc. är ju en annan femma.
Fast det är ju min åsikt, andra har ju sin. Lycka till