Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har upplevt att det varit kallare än vanligt i bilen de sista veckorna, provkört diselvärmaren och den verkar fungera bra.
I går på väg hem från jobbet tändes infodisplayen: kylarvätskesystem service erfordras.
Åkte in till mekonomenverkstaden nära jobbet i morse, de fick två träffar:
P011600
- Krets, temperaturgivare 1 kylväska, intervall/prestanda
- Ingen information om feltyp
- Permanent
160868
- Okänd felkod

Måste jag åka in till märkesverkstad för att få reda på vad det okända felet är? Finns det ngt annat sätt?
Vart sitter tempgivaren, går den byta själv?
Försvinner dessa felmeddelanden när felen är fixade eller måste man "nolla" dem på ngt sätt? Hur gör man isf det?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/John
Innan du springer iväg till Volvoverkstad, kontrollera nedanstående först.
Luftslangen som går från luftfilter lådan, skruva loss den under den ligger det ett kablage och dess sladdar går bland annat till tempgivaren. Det är vanligt att just den slangen gnager sönder kablaget och då kan du få detta problem.
Går kylfläkten när du stängt av motorn ? om så är fallet är det troligt att du har felkällan där.
Kablaget verkar helt o fint, tyvärr! Verkade vara ett "bra" fel annars.
Vilken givare kan det vara som felkoden pekar på, alltså hur hittar jag den i motorrummet?
När mekonomen försökte läsa felkoderna så "nollade" de samtidigt dem.
Så nu finns det inga felmeddelanden i displayen, är det meningslöst att åka in till märkesverkstaden innan de återkommit, eller kan de läsa dem ändå?
Det kommer dåligt med varmluft i kupén så något fel är det tyvärr fortfarande.
Tack för tipset
M96john skrev:Kablaget verkar helt o fint, tyvärr! Verkade vara ett "bra" fel annars.
Vilken givare kan det vara som felkoden pekar på, alltså hur hittar jag den i motorrummet?
När mekonomen försökte läsa felkoderna så "nollade" de samtidigt dem.
Så nu finns det inga felmeddelanden i displayen, är det meningslöst att åka in till märkesverkstaden innan de återkommit, eller kan de läsa dem ändå?
Det kommer dåligt med varmluft i kupén så något fel är det tyvärr fortfarande.
Tack för tipset

Är det så att du får dåligt med varmluft i kupén, verkar bilen komma upp i arbetstempratur.
Hade satt mina hästar på termostaten, även om den felar så sätter inte den felkoder, då den enbart är mekaniskt styrd.
Ett tillägg.... Skobes i Nyköping gav sig på tempgivaren och bytte den, felet kvarstod dock och Upplands motor åtgärdade det till slut genom byte av termostat. Tydligen var det lite knepigt att hitta själva källan till felmeddelandet.
164E skrev:Jag fick detta infomeddelande på min V70 2,04D MY10 i vintras. Kolla termostaten. Tog 2 veckor för Volvo att skaka fram ett termostat när min bil var inne, tydligen var det många som drabbades/upptäckte felet i kylan som var då (-25/30 grader). Se vidare tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 83#p721383
Tillägg igen... När det var så kallt som det var när jag drabbades av felet blev det kanske så varmt i kupén att tempen låg på plusgrader under körning, och om jag ser tillbaks så blev det i alla fall lite varmt i kupén när de inte var så kallt ute (dvs varmare än -25 grader), så bilen generade _lite_ värme trots allt. Problemet var att tempsystemet gick bananas och slog på motorfläkten på högsta varv, som om motorn var överhettad, vilket inte gynnande kupétempen i den kylan... i samband med detta kom det första felmeddelandet.
164E skrev:Ett tillägg.... Skobes i Nyköping gav sig på tempgivaren och bytte den, felet kvarstod dock och Upplands motor åtgärdade det till slut genom byte av termostat. Tydligen var det lite knepigt att hitta själva källan till felmeddelandet.
164E skrev:Jag fick detta infomeddelande på min V70 2,04D MY10 i vintras. Kolla termostaten. Tog 2 veckor för Volvo att skaka fram ett termostat när min bil var inne, tydligen var det många som drabbades/upptäckte felet i kylan som var då (-25/30 grader). Se vidare tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 83#p721383
Lutar åt att det är som ni säger, termostaten som är kass. Volvo räknar med 3timmar för att byta den! Vet någon var den sitter och vad man behöver montera bort för att komma åt den. Det borde ju vara lite plock om det skall ta 3h. Är det något känsligt eller kan jag sätta någon billigare verkstad på det?
TACKSAM för all hjälp o tips!

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]