Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har köpt en V70 årsmodell 2011 från bilfirma och har sökt efter information men hittar inget. Har inte den adaptiva utan bara konstant, ska denna inte bromsa in i backar när den är aktiverad och inställd?

Har en d3 med automatlåda.

Vore jätte tacksam för hjälp då jag är lite vilse :)
Användarvisningsbild
av joel80
Inte annat än att den motorbromsar.. är backarna tillräckligt branta så kommer bilen öka farten då den accelererar enbart p.g.a backen.
lizzin skrev:Har köpt en V70 årsmodell 2011 från bilfirma och har sökt efter information men hittar inget. Har inte den adaptiva utan bara konstant, ska denna inte bromsa in i backar när den är aktiverad och inställd?

Har en d3 med automatlåda.

Vore jätte tacksam för hjälp då jag är lite vilse :)

Den skall eftersträva att hålla den hastighet som du har önskat oavsett om det går uppför eller nerför (inom ett snävt register).
Den adaptiva bromsar om du får ett hinder framför dig ex en långsammare bil mm
Användarvisningsbild
av joel80
Oldtimersmc: Men om det inte räcker med att helt "släppa gasen" i nedförsbacken för att slita accelerera blir det precis som jag eller apersson850 säger. Då kan det börja rulla snabbare än vad man ställt in. Man märker det tydligast på vägar med lägre hastighet då man ju då inte har så högt luftmotstånd och backens påverkan blir större.
Stämmer bra. Har en 90-sträcka där man satt en fartkamera precis i slutet på en nedförsbacke och där får man slå av farthållaren då bilen inte motorbromsar lika snabbt/hårt som när man släpper gaspedalen. Då kör jag ändå manuellt.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]