Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade en Volvo V70II 2.0F MY09 som jag köpte ny och körde i ganska exakt 3 år innan jag bytte till en i stort sett likadan D5:a MY11. När jag bytte in den sa färddatorn 1,5 l/mil. Jag körde uteslutande på E85 under alla åren. Sen hade jag en körstil som inte passade just den motorn. Bytte från en BMW 330i MY01, med BMW:s 3 liters raka 6:a på 231 hk... så jag upplevde motorn som stressad och högvarvig, framför allt vid landsvägs/motorvägskörning... kunde aldrig riktigt koppla av och acceptera det. Därför bytte jag... motor bara egentligen... var hur nöjd som helst med bilen i övrigt. Men man behöver ju inte köra så aggressivt som jag kanske gör (i onödan). Men det är inte så att jag ligger och tokkör eller tävlingskör vid varje trafikljus... Vid lugnare körning duger den gott och är ganska trevlig.
Hej alla, kul med lite respons!

Förra ägaren menade att motor tillsammans med 6-stegade power shiftlådan funkar bättre ihop än vad den manuella gör med 2,0-liters motorn. Vet inte om detta stämmer, men jag tycker motor och låda funkar bra ihop.

2,0-motorn är kritiserad för att vara högvarvig och klen, men som många påpekar är det lite vad man är van med sen förr som kan vara avgörande för vad man tycker. Förstår att det känns att gå från en härlig 330i-motor till en Ford 2,0-liters :-)
Det är lite så här med den "högvarviga och klena" 2.0F-motorn: Om man känner behov av att vinna vid rödljusen eller köra om alla andra "sniglar" så kan motorn kännas fel och för liten på något sätt. Och i början, jag har kört mer än 3 och ½ år nu med min, kändes det som att man ville ha en sjätte växel eller OD. (Jag har manuell) Men i alla fall jag har vant mig under åren, det fungerar för mig. Jag har inte behov av att köra som en biltjuv eller att spruta grus. Även om det är möjligt i viss mån.
Min varvar ganska exakt 3000 varv i minuten vid 100 k/tim på femmans växel. Alltid på E85. Jag kör bara ett par gånger om året med släpkärra. Det är småkörningar till den kommunala soptippen och liknande. Skulle jag ha behov av att köra ofta med husvagn eller båt m.m så är en större motor ett krav. Men som sagt, ett fåtal småkörningar varje år kan man leva med.
Om ni är nöjda med bilen, så är det bara att gratulera!

Men i konsumentupplysningens namn så måste jag ändå komma med ett blansersat omdöme:
Till alla potentiella köpare, så vill jag bara säga att det är den mest undermotoriserade bil jag någonsin kört. Om du överhuvudtaget funderar på att någonsin göra en omkörning, så undvik den här motorn i V70. Hade en V70 2.0F som hyrbil. Den var ohyggligt slö. Det var lite som att köra en tvåtaktare. Dvs full gas hela tiden, och reglera farten (nåja...) med växlarna. När man efter 23.5km äntligen hade fått upp farten, så började den att brumma och vibrera. Jag lovar, så fort du passerade 160, så började hela bilen låta konstigt...
Undvik, till varje pris!!!
Ska man köra i Sverige och inte enbart på vissa motorvägar i Tyskland så funkar en V70 2.0F mycket bra till den allra mesta körning.

Cujo här ovan verkar inte vara representativ för den normale föraren, då hans inlägg tyder på att han är en av "fartdårarna" som ofta ligger i 160km/h och uppåt. Vid liknande aggressiv körning i stan blir han säkert också irriterad om man inte kan accelerera 0-100 på väldigt kort tid mellan rödljusen.

Jag ägde en v50 1.8f som funkade väldigt bra, och med den drog jag också husvagn flera somrar.
Körde inte så sakta heller utan låg ofta med 10-20km/h moms på motorvägsfart. (Dock inga extremhastigheter... )

Körmönstret hos oss alla är olika, men har man för vana att ligga i över 160km/h och tycker att det är upprörande att bilen brummar och låter då tillhör man en rätt liten grupp förare, som troligen har större krav på motorer än den vanliga föraren.
Cujo skrev: Hade en V70 2.0F som hyrbil. Den var ohyggligt slö. Det var lite som att köra en tvåtaktare. Dvs full gas hela tiden, och reglera farten (nåja...) med växlarna. När man efter 23.5km äntligen hade fått upp farten, så började den att brumma och vibrera. Jag lovar, så fort du passerade 160, så började hela bilen låta konstigt...
Jag har åkt och kört flera 2.0F och ingen av dessa stämmer på ett enda av dina påståenden. Nu har jag i ärlighetens namn inte provat och haft gaspedalen i botten hela tiden, men jag har hört en del äldre gubbar med hatt köra så och den körstilen passar inte mej oavsett om det står 2.0F på bakluckan eller T6. :lol:
Men ohyggligt slö kan väl diskuteras och beror ju givetvis på användningsområde och vad man jämnför med, men tvåtaktare känns inte aktuellt du vart fall min 2.0F saknar den sk ketchup effekt dessa har. :roll:
moose skrev: Jag har åkt och kört flera 2.0F och ingen av dessa stämmer på ett enda av dina påståenden. Nu har jag i ärlighetens namn inte provat och haft gaspedalen i botten hela tiden, men jag har hört en del äldre gubbar med hatt köra så och den körstilen passar inte mej oavsett om det står 2.0F på bakluckan eller T6. :lol:
Men ohyggligt slö kan väl diskuteras och beror ju givetvis på användningsområde och vad man jämnför med, men tvåtaktare känns inte aktuellt du vart fall min 2.0F saknar den sk ketchup effekt dessa har. :roll:
Jag skrev "Det var lite som att köra en tvåtaktare..."
Det är på grund av "ketchup-effekten" som man måste hålla uppe varvet hela tiden på en tvåtaktare, för att hålla sig inom det användbara varvtalsområdet. (Särskilt på små maskiner.*) Vilket i praktiken innebär "full gas och reglera farten med växlarna". Eftersom jag hela tiden tvingades varva ur V70:n för att överhuvutaget kunna accelerera i motorvägsfart. Så var det lite som att göra en cross. Man varvade ur på varje växel, innan man växlade upp.

Jag kör normalt inte så, och hade det varit en T6 så hade jag aldrig behövt att varva som en "tok". Den hade hade gott bra ändå. Detsamma gäller för en 2.5T eller D5. Jag är inte ute efter att "pissa på" någons bil, men jag vill dock varna de som tittar på en 2.0F: Provkör först! För den är ohyggligt slö, i synnerhet på motorväg. 145hk, och 190Nm vid höga 4500rpm gör sig dåligt i 1600kg bil.
Jag kan säga att jag inte håller med er. Åkte till för en månad sedan 1,8F. Den hade jag i 4 år/ 6 tusen mil, och upplevde aldrig det Cujo beskriver. Visst måste du växla ner då du svängde i en vägkorsning. Men det måste jag på nuvarande bil också. Under de 4 åren drog jag både husvagn och andra tunga släp. Okej det var ingen "dragster", men fungerade. Och jag lovar, det tog inga 23,5 km för att komma upp i fart. På en motorvägspåfart var det ingen svårighet att komma upp i fart innan man svängde ut på motorvägen. Det enda jag håller med om är att den var "surrig" i motorvägsfart. En sexväxlad låda hade inte suttit fel.
Sedan kan man undra vad Cujo anser vara "ett balanserat omdöme"?
Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]

Gasfjäderbyte Packline

Bakluckefjädrar till Fiat Barchetta verkar fu[…]