Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tim
Momentum skrev:Är det inte någon grundläggade fel då dessa måste bytas så tidigt?
Vad har hänt med de felaktiga?
stålhylsan som gummibussningen sitter i rostar och gummit släpper. När man byter dom sätter man dit ett skydd runt bussningarna så att det inte skall kunna hända igen.
Tim skrev:
Momentum skrev:Är det inte någon grundläggade fel då dessa måste bytas så tidigt?
Vad har hänt med de felaktiga?
stålhylsan som gummibussningen sitter i rostar och gummit släpper. När man byter dom sätter man dit ett skydd runt bussningarna så att det inte skall kunna hända igen.
Det var det jag misstänke, vad jag förstår så är detta väldigt vanligt och en brist i utförandet
Man har på rostsskyddsmedel också om jag inte misstar mig, förutom skyddet
Borde vara ett väldigt bra pris på sådan reparation, då det är att betrakta som ursprungligt undermåligt utfört
Tror att det är så att på Ford:ar sitter det samma bussning med dom klarar sig, för Ford rostskyddsbehandlade sina
Detta verkar ju vara ett relativt vanligt fel så har man inte drabbats redan så lär man ju göra det så småningom. :(
Då kan det vara intressant och veta om de är de svåra att byta själv och om man behöver några specialverktyg. någon som vet :?:
Användarvisningsbild
av gooose
Bussningen pressas ur och in igen så en press eller likande behövs och det är väl inget som direkt alla har hemma

Sedan att det "inte" behöver göras en hjulinställning

Däck är dyra en hjulinställning är relativt billig i jämförelse framför allt då 17/18" hjul är mer vanligt

Jag Rekommenderar alltid hjulinställning då man vart och jobbat i fram/bakvagn då en hjulinställning är något många gör en gång under
tiden dom äger bilen

med tanke på hur många fälgar jag ser som är kant körda när ja får in bilar så borde det utföras 1 gång/år för bilar som rullar runt 3000 mil/år ibland även oftare
Däck slitage,bränsleförbrukning ,Stabilare bil kanske även i vissa udda fall säkrare bil då det ibland står helt galet

Men det är ju vad jag tycker och jag betalar mina däck själv

Då firman betalar så kanske det inte är så viktigt

//Gooose
av AndS
Skrev om detta i en egen tråd den 26 eller 27 oktober och med beskrivning av vilka problem trasiga bussningar ger.
På vår byttes båda bussningarna och det gjordes en fyrhjulsinställning, blev en stor skillnad på vägen efter det.
Som jag skrev i den tråden var det värt varje krona.
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]