Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Upptäckte nyligen att min nyinköpta V70 Drive, MY -11, 7400 mil, läckte olja från motorn!!!!!!!!!!!
Efter en halv dag hos den lokala Volvoverkstaden visade det sig att läckaget kom från en packning till oljepumpen med ett relativt stort ingrepp som följd. Ner med kamrem, oljepump osv.
Om man står framför bilen och tittar ner i motorrummet var läckaget längst ner på vänster sida av motorn. "Skvallerdroppar" på marken blir det ju inte på grund av motorskyddet under motorn som fångar upp oljan. När jag tog ner mitt motorskydd var det alldeles nersölat med olja. Enligt Volvoteknikern var detta första gången han varit med om detta på Driven. Han hade heller inte hört talas om detta inom Volvo. Läge att kolla era bilar ändå kanske.

/BM
Vår Volvo V70 II 5-d Herrgårdsvagn 1,6 DRIVe 2011 års modell hämtade vi idag från årlig service hos Bilia och fick då ett kostnadsförslag (8560 kr inkl moms) på byte av oljepump! Anledningen till detta var enligt serviceteknikern var oljeläckage.
När Volvo har monterat skit från fabrik så borde dom stå för kostnaden!

Hur ska man kunna få någon ekonomisk bil när man hela tiden får stå för dessa utgifter?
Det är läckande slavcylindrar, oljeläckage, AC problem (kondensor el kompressor) mm.
PLUS vanlig service och slittagedelar. Milkostnaden blir bra hög.

Inte kul som andra el tredje ägaren av en bil som inte är såld av Volvo handlare.
De kanske anser att vi altid skall köpa nästan nya Volvo hos Volvohandlare, så vi slipper detta i två år. Vad är det för motor i My-11, Är det den nya eller gamla 1,6 motorn?
Årmodell 2011 (MY-11) hade den gamla DRIVe motorn 1.6D 109 hk (och partikelfilter som behöver bytas enligt serviceintervallet).
Årsmodell 2012 (MY-12) nyare 1.6D 114 hk. För MY-13 och MY-14 heter motorn "D2" men är såvitt jag vet samma motor som MY-12.

/Bo
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]