Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta är troligtvis för att det är installation av 230V och inte 12V.
Sedan är ju frågan om den behörigheten är nödvändig då det inte är annat än snabbkopplingar på den biten.... Lite som att stoppa in brödrosten i uttaget hemma ;)
Nödig kännedom betyder ju precis det, att du inte måste ha behörighet, utan att det räcker med att du känner till nödvändigt mycket för att göra arbetet.
Har haft inne bilen 3 ggr på volvo nu, dom har bytt en tempgivare på bilen men fortfarande samma fel.
Men nu när den var inne på en riktig genomgång hos en annan mekaniker på volvo idag så hittar han inga som helst konstigheter med bilen, så nästa vecka så ska han byta motorstyrenheten på bilen. Så det är ju tur att man var inne hos dom angående detta under garantitiden.
Så får ju hoppas att detta hjälper nu, men känns konstigt att man skulle byta den.
av ntense
Hej, Haft exakt detta problem med bludder efter att jag kört bensinvärmaren. Vanlig kallstart var aldrig något problem.
Uppdatering av hela bilen har löst problemet.

Det känns precis som att bilen trodde att den var kall och "chokade" trots att den var varm, någon programmiss som tydligen verkar vara fixad i nyaste uppdateringarna.
Det här är ju en gammal tråd. Det senaste inlägget före dagens är ett år gammalt.
Jag har inte så mycket erfarenhet av värmare i V8'or, men har läst lite på nätet förutom det jag har lärt mig av handgriplig erfarenhet på raka fyror. En vanlig doppvärmare har ju omkring 500 Watt. Det är nog tänkt för en personbilsmotor på 2 - 2,5 liter cylindervolym. Mer effekt vill man inte ge för då kan vattnet runt värmeelementet koka och det kan ödelägga värmetråden. Självcirkulationen finns visserligen, men den är förhållandevis låg i sammanhanget.
Om man har en cirkulationspump borde man kunna öka effekten på värmaren. Det finns numera sådana på marknaden. Här är ett exempel: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Det finns flera och i någon annan tråd nyligen var det någon som hade hittat en på 3000 Watt! Den kräver en säkring på minst 13 Ampere. Sådana finns vanligvis inte i Sverige, så det blir 16 Ampere i stället. Och då är det knappast vanliga 1-fas jordade uttag. (Dom finns men det är ovanligt)
12 eller 24 Volt cirkulationspumpar finns till överkomligt pris. Den här är exakt densamma som hör till Volvo Flygmotor 091 B (och D) http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8900
Den händige kan säkert koppla den, relästyrd när den elektriska motorvärmaren är inkopplad, men driven från batteriet. Kanske med en termostat så den bara pumpar när vattnet har kommit upp till en viss temperatur.
När det nu gäller en V8, blir det inte så då i princip att bara "ena halvan" blir uppvärmd? Hur många liter är det i kylsystemet på en V8? Skulle inte en cirkulationspump göra "underverk" där?
Och uttalandet från verkstaden att man skulle låta värmaren gå hela natten går ju emot all upplysning och information om motorvärmare. Det är ju massor av miljöförespråkare som talar sig varma för motorvärmare numera. Därifrån hör man 2 timmar max (och det räcker). I dom fall där det finns timer på motorvärmaruttagen, arbetsplatser och parkering vid flerbostadshus, är det max gångtid på 2 timmar. Och med bränsledrivna är det samma sak, 2 timmar på timern.

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.