Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Nej underifrån tror jag inte att du ser så mycket. Sakerna till värmaren bör du se i motorrummet när du lyfter på huven. Har du ingen bekant, granne eller dyl. som har en kabel du kan testa?
Användarvisningsbild
av Momentum
viffer skrev:Momentum: vad menar du med säkringen för 220?

Jag har inte kunnat kontrollera hur det ser ut, jag antar att man måste kolla underifrån? Så jag får väl åka in på en okq8-mack eller liknande och lyfta upp den.
Om du kan köra kupevärmaren i uttaget och den fungerar så är ju säkringen för 220 hel, vilket är ett bra tecken, för brinner värmaren i bilen upp så kan det bli kortis i den och säkringen går för 220 volts strömmen
Har du något elmätinstrument så blir det lättare att kolla, man brukar kunna kolla om man har en krets utan att ha 220 volt ansluten
Förövrigt, mixtra inte så du får ström i dig........
av mattish
Desmodue skrev:Har du tillräckligt med diesel i tanken, annars startar den inte, samma gäller för batteriet dvs. dåligt med kräm i batteriet så startar den inte.

Hoppas att han inte har diesel i tanken!! Han kör ju bensinare ;) :roll: :lol:
Det är den elektriska värmaren han har problem med.
av viffer
Ja exakt, det är den elektriska varianten, inte bränslevärmare. Men det är nog själva sladden jag sätter i utifrån som är problemet, testade att sätta i kollegans motorvärmarsladd här på jobbet och då fungerade det.

Men kan ett dåligt batteri ställa till problem också? Även för elektrisk värmare, eftersom strömmen väl går in från vägguttaget så borde väl inte det ha något med varandra att göra? Har nämligen misstänkt att batteriet börjat bli dåligt på sistone, samma natt jag testade motorvärmaren i helgen, så var det väldigt kallt, så då kan ju batteriet bli lite klenare, men bilen startade ju ändå visserligen.
av Rådlös
Elektriska nätanslutna motorvärmare har inget alls med bilens funktioner att göra. Motorvärmaren och eventuellt en lös kupévärmarfläkt är ju anslutna utifrån med 230 volt. Det enda som får påverka bilen i övrigt i detta läget är en batteriladdare. Men det krävs speciella kopplingsuttag för detta.
I ditt fall, om batteriet har visat sig svikta några gånger, är att kompletteringsladda det omedelbart. Om det inte hjälper så är det ett nytt batteri som gäller för dig.
Användarvisningsbild
av Perc
En elektrisk motorvärmare är en mycket enkel grunka egentligen. Det finns ingen elektronik, inga säkringar, ingen styrbox. Säkringen sitter i motorvärmarstolpen, eventuellt i ditt proppskåp hemma. ;)

Från uttaget i kofångaren går det en grov svart bepansrad kabel direkt till ett värmeelement som sitter fast någonstans på motorn. Antingen på en vattenslang, på oljetråget eller på blocket.

Har du kupévärmare så finns det en förgreningskoppling där kabeln från kofångaren delar sig till motorvärmarelement respektive kupé.

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.