Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag fick jag bra hjälp av att ha VOC-appen...

Jag lyckades stänga dörren till huset bakom mig samtidigt som jag kontrollerade i fickan att jag hade hus och bilnyckel med mig ut.. vilket jag inte hade. Så utelåst och utan vare sig bil eller husnyckel, i regnet på +3..

Låste upp bilen med mobilen och startade dieselvärmaren. Tryckte på VOC-knappen och pratade med Volvo Assistans som jag hoppades skulle kunna fjärrstarta min bil, men jag (som var helt säker på att jag läst om det) hade tydligen fel och dom kunde inte göra något sånt. Däremot erbjöd dom mig en taxi som kunde hämta mina extranycklar hos föräldrarna 4 km bort. (Dom skickade hellre en taxi än en bärgare för det.. vilket ju är klokt. ) :)

Nu behövde dom inte göra det då min pappa var hemma och kunde sätta sig i sin bil och komma över med nycklarna.

Är det ingen som känner igen funktionen med fjärrstart av bilen (alltså inte bara värmaren) via Volvo on Call/Volvo Assistans? Har jag drömt det?

Det var i allafall väldigt skönt att kunna komma in i bilen och ha tillgång till värme medan jag väntade.
Även om jag blev lite besviken på att dom inte kunde fjärrstarta bilen. :roll:
Kan inte se hur det skulle kunna fungera på en manuell.
Ett grundkrav för att startmotorn ska kunna startas överhuvudtaget är ju nertrampad kopplingspedal.
Om man skulle kunna "koppla förbi" detta så finns det ingen givare som talar om att friläget ligger i. Finns bara en backljuskontakt.
Fjärrstart, som ju finns via nyckeln/fjärrkontrollen, levereras ofta bara till bilar med automatlåda, då de ändå har hela startspärrsmekaniken. Går bara att få igång i P eller N-läge.
Men visst skulle man kunna utrusta en manuell låda med en givare som talar om ifall den ligger i neutralläge. Men det är väl lite av poängen att man ska ha nyckeln för att kunna köra.
Alltså om jag själv sitter i bilen men inte har nyckel så skulle jag vilja se att dom kan fjärrstarta bilen. Om det är ett krav att jag håller ner kopplingen för att det ska funka så är väl det inga problem. Det borde väl gå rent tekniskt... en override på startspärren kopplad till nyckeln.. eller bara att bilen får den "kod" den behöver för att starta. Om det kommer från nyckeln eller datorn borde göra det samma.. om man nu vill när man programmerar.

Kanske lite önsketänkande.. men jag var så säker på att jag hade läst det så killen som svarade blev osäker. Stackarn.. :D

Självklart är det lite av poängen med nyckel.. men man borde ju också förutsätta att vissa av användarna är riktiga nötter som låser inne eller slarvar bort nycklar i sitt eget hus... :D
Eftersom det funkar med keyless på bilar (även på manuella) borde det inte vara någon konst att säga till datorn att det är okej att starta även om man inte har nyckeln.
V70Fredrik skrev:Men däremot kan dom väll stänga av bilen i händelse av att bilen blir stulen?
Eftersom vi bor i sverige kommer tjuvarna säkert anmäla dom för mordförsök tex att rattlåset går i eller den dör under en omkörning...

Men VOC (eller du själv) skulle ju kunna ringa upp bilen och prata ut i högtalarna, berätta att bilens position är spårad och att polis är påväg, kanske även knäppa några live-bilder på tjuven med den inbyggda kameran (som kommer till VOC 2.0)
Jag slapp stå ute i kylan.. Och knappen i taket funkade fint.. Dom svarade inom en minut. (Alltså inte SOS-knappen utan VOC-knappen).
Har bara testat den en gång förut när jag aktiverade VOC.
Och med Volvo assistans så var dom beredd att skicka en taxi för att hämta min extranyckel hos mina föräldrar. Dom var angelägna om att lösa mitt problem. :)

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.