Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Guru skrev:
dissonans skrev:Det är ju dock inga problem att dra mindre men släppa ut mer skit.
Jag var dum som nämnde förbrukning ovan, jag borde bara ha nämnt ökade utsläpp.
Jag är helt med på vad du menade. Att minska förbrukningen är lätt, att samtidigt göra det med bra emisioner är svårt. Eller rättare sagt omöjligt utan en omkonstruktion. Hade Volvo (eller något annat OEM för den delen) kunnat sänka förbrukningen samtidigt som emisionerna hölls i schack så hade dom gjort det. Eftermarknadsbolagen har ju knappast kommit på något som alla OEM missat. Dom behöver bara inte bry sig om det...
Stämmer bra, en av mina vänner arbetar med med motorutveckling och berättade att det var inga konstigheter att få motorerna att gå ännu snålare. Dock, det som hände då var att vissa avgasvärden stack ordentligt i höjden...

.
ThomasT skrev:
Guru skrev:
dissonans skrev:Det är ju dock inga problem att dra mindre men släppa ut mer skit.
Jag var dum som nämnde förbrukning ovan, jag borde bara ha nämnt ökade utsläpp.
Jag är helt med på vad du menade. Att minska förbrukningen är lätt, att samtidigt göra det med bra emisioner är svårt. Eller rättare sagt omöjligt utan en omkonstruktion. Hade Volvo (eller något annat OEM för den delen) kunnat sänka förbrukningen samtidigt som emisionerna hölls i schack så hade dom gjort det. Eftermarknadsbolagen har ju knappast kommit på något som alla OEM missat. Dom behöver bara inte bry sig om det...
Stämmer bra, en av mina vänner arbetar med med motorutveckling och berättade att det var inga konstigheter att få motorerna att gå ännu snålare. Dock, det som hände då var att vissa avgasvärden stack ordentligt i höjden...

.
Precis det jag menade. Koldioxid är inte det enda som kommer ut..
dissonans skrev: Precis det jag menade. Koldioxid är inte det enda som kommer ut..
Möjligtvis det enda som kommer ut som inte är giftigt. Så egentligen är det rätt korkat att styra på CO2 och inte gifterna. Fast det är ju inte lika PK...

Man skulle ju kunna ge rabatt på CO2 om man istället når under vissa gränser för andra utsläpp eller skapa ett gränsvärde som baserade sig på TOTALA utsläppen med räknefaktorer som avspeglade miljlpåverkan och inte bara CO2. Men det väl bara en utopi...

Nytt rekord i OT?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.