Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan berätta att jag har fabrikstoning och laminerade rutor, dock så upplevde jag att det inte räckte och tonade rutorna ytterliggare ett steg (dock inte becksvart).

Skulle jag beställa ny bil så skulle jag välja till laminerade rutor utan fabrikstoning, gör det privat och så får du välja själv vilken grad av toning!!!
Johannnes skrev:Jag kan berätta att jag har fabrikstoning och laminerade rutor, dock så upplevde jag att det inte räckte och tonade rutorna ytterliggare ett steg (dock inte becksvart).

Skulle jag beställa ny bil så skulle jag välja till laminerade rutor utan fabrikstoning, gör det privat och så får du välja själv vilken grad av toning!!!
V70 II, eller vilken modell har du? Mina fabrikstonade rutor är som sagt mer eller mindre kolsvarta och på kvällen är sikten bakåt tämligen begränsad. Men som vi verkar ha konstaterat (varav jag själv sett i verkligheten) så skiljer det mellan modellerna av någon konstig anledning.
Min XC60 med laminerade och fabrikstonade är riktigt mörk. Jag tycker den i princip är jämförbar med Sunguards mörkaste film som jag hade på Min V70 jag hade tidigare.

Jag inbillar mig dock att en bra film stoppar värme effektivare än färgen på rutorna, men jag kan ha fel?
Har nyss bytt från V70II till XC60. Mörktonade rutor är självklart för mig och kan bara instämma i att XC60 är några nyanser mörkare än V70-toningen. Där V70-rutorna gick mot grå/grönaktig ton så är den bara mörk på 60-modellerna, med i praktiken noll insyn. (Barnen får hissa ner rutorna när de ska heja på kompisar etc...)
Hade eftermonterad toning i min förra V70 2010. Visst var den mörkare. Men den tål inte hundar och last i skuffen. Den blir repig. Har laminerade tonade orginal idag och är nöjd.
Är originaltoningen lika effektiv på att mota bort värme som en bra solfilm?
Har alltid kört med solfilm och med en bra film blir det rejält svalare i bilen än utan film, framförallt bra för vovven. Känner mig skeptisk till att originaltoningen är lika effektiv men är som bara nåt jag fått för mig utan något som helst belägg. :D

På förra bilen hade jag allra ljusaste filmen på de främre sidorutorna, blev knappt märkbart mörkare än original men tog däremot bort mycket av solvärmen.

Hund och last har aldrig varit ett problem för mig, hunden sitter i hundbur och lasten har inte lyckats repa solfilmen. Dock så är det en lite dyrare film som är lite grövre än t ex Biltemavarianten och tål nog en hel del mer. :)
Värmen ser jag inte som någon anledning till att ha tonade rutor. Men de skymmer ju lasten som man har lite grand, så den inte är lika iögonfallande för långfingrade.
Jag har bara toning runt lastutrymmet på min XC70, inte i baksätet.
Mina erfarenheter av tonade rutor (tre bilar) är att det är mycket svårare att se utifrån vad som finns i bilen, svalare på sommaren? nja tveksamt, snyggare? på mörka bilar ja, på ljusa bilar nej (tycker jag) :-)-)
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]