Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lundsbrunn
Jag ska byta broms skivor i bak.
Men skruven till skivan är rund så jag får ej bort den.
Men på andra sidan fick jag bort den skruven men inte skivan jag slog med hammare å sånt
Men den vägrar å släppa. Vet nån hur jag ska göra?
Användarvisningsbild
av js1
Antingen så svetsar du på en stor mutter om du har möjlighet till det. Du svetsar inuti muttern så att den fäster mot skruvskallen.
Eller så får du borra ur skruven som blivit rund. Skulle du förstöra hålet i navet kan du vrida den nya skivan ett kvarts varv, borra
och gänga ett nytt hål i navet för fästskruven. Sen skaffar du en rostfri skruv och sätter kopparpasta på gängorna så slipper du
detta problem nästa gång.
Borra och slå med värsta släggan, våld är lösningen när diplomati misslyckas, tro mig.
Använd en batteridriven borrmaskin och var stadig på handen när du borrar WD40 är lika bra som 556
Användarvisningsbild
av MartinS
lundsbrunn skrev:Oki men hur ska jag få bort själva skivan har rostat fast också hjälpte ej å slå med hammare
3kg handslägga löser det, slå där skruvhålen är men passa navet.

Glöm inte att göra helt rent efteråt så att nya skivan har en helt plan anläggningsyta.

/Martin
Användarvisningsbild
av bem
Jag hade samma problem vid byte av bakre bromskiva på min V70 2001. Brorsan hade ett tjockt plattjärn med två hål i som fungera som en sorts avdragare. La plattjärnet över hjulcentrum och sen drog man i två hjulbultar i bromskivan/hjulnavet så bromsskivan drogs utåt. Det i kombination med att slå med en hammare på bromsskivan gjorde att den lossna till slut. Man kunde sen se att det var rost mellan skivan och hjulnavet som var orsaken att den satt fast.

/Bo
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]