Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ymmot
Har läst och hört från många andra volvo ägare att dem klagar på stolarna dels att rumpan domnar och en del får ont i ryggen låren etc. Nu till saken så blev jag med en s80 med dynamic stolar i som jag efter ett tag upptäckte själv att jag inte satt bra i och efter ett tag bytte jag in den och köpte en xc70 med standard stolar i. Men nu efter 800 mil så har jag svårt även här att sitta riktigt bra tycker att rumpan får ta hela tyngden då sätet lutar kraftigt bakåt och det går ju inte o ställa in bara höjden fram tyvärr. Så jag har börjat titta på att höja stolen i bakkant men det är inte så lätt då hela skenan har tappar som går ner i golvet på bilen samt att hos volvo finns det inga lösningar förutom att lämna in den hos firmor som handikapps anpassar bilar men det blir en dyr historia då bilen måste reg bes med en massa intyg o dylikt.
Man kan ju i praktiken använda distanser bak men då får man inte skenornas tappar att nå ner i golvet vilket de måste vid ev krock. Synd att volvo inte kunde haft justering även i bak kant på stolen vilket många andra bilar har.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Mjo, jag antar att XC70 har samma stolar som V70? Finner mig inte riktigt hemma i V70 stolen i alla fall, anser till och med att V50 stolarna är bättre. Tyvärr då det borde vara tvärtom.

Satsa på en med sportstolar nästa gång?
av loben
Hej
Kan hända att jag inte fattar vad du menar men min stol i XC70 My 12 går att ställa in både i bakkant och framkant. Framkant pumpas upp och ner med ett litet reglage i höger framkant på stolen och höjden i bakkant med en spak på stolens yttersida mot dörren. Tycker f.ö att stolarna i min 12:a känns mindre än de som satt i min v70N.
/ LOB
av ymmot
Det är delvis sant men vinkel på sätet är ändå fast med ganska djup del bak om du förstår vad jag menar. Sen hamnar stolen närmare ratten ju mer du pumpar upp den tyvärr men skulle varit perfekt om stolen höll sig fast i längsled då man pumpar upp den. Därav funderade jag på att höja den baktill ett par cm men vilket blir svårt med tanke på krocksäkerheten.

Jag fick en parkering med laddbox idag. Slipper g&[…]

Byta kylare?

Gäller en V70 XC 2,4T automat Måste ma[…]

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

Jag gjorde det själv på en V60 för[…]