Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Utväxlingen gör inte någon gigantisk skillnad -- det som stör mer är XC70s högre luftmotstånd.

Det gör att XC70 tar rätt mycket bränsle om du kör fortare. Ligger du under 100 km/h är skillnaden rätt marginell mot motsvarande AWD V70.
Användarvisningsbild
av MartinS
Malmstroem skrev:Utväxlingen gör inte någon gigantisk skillnad -- det som stör mer är XC70s högre luftmotstånd.

Det gör att XC70 tar rätt mycket bränsle om du kör fortare. Ligger du under 100 km/h är skillnaden rätt marginell mot motsvarande AWD V70.
Helt riktigt, är det "högfartskörning" är kanske inte XC70 att föredra. Men manuell låda har aningen bättre utväxling på sjätte växeln än Automaten.

/Martin
Användarvisningsbild
av Bosa
Ska jag vara ärlig så är jag ingen stort fan av just XC70, då är XC60 bra mycket snyggare i mina ögon. :)
Och bitvis så kan det hända att dess utformning kan komma att påverka förbrukningen på ett negativt sätt.
Samtidigt får man inte bli alltför anal i jakten på centilitrar, vore det absolut lägsta förbrukning jag jagade skulle jag kika på 1,6D/D2 men även om den motorn fungerar skapligt i en V50 så vill jag nog inte ha den i en V70.

Men som sagt V50 D3/D4 finns fortfarande med i tankarna men det faktum att V70 är en större bil (ska få plats en hundbur med tillhörande dalmatiner) så känns den mer praktisk. Iofs hade jag en V40 förut som jag trivdes riktigt bra med storleksmässigt, enda minuset var att när man väl ställt in hundburen var det i stort sett fullt i bagaget. :)

Stort tack för snabbt svar Micce1980.... gjor[…]

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du […]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]