Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hovig
Min bil har larmat för SRS Service ett par gånger med lysande lampa och meddelande i info displayen. Båda gångerna sa mekanikern att det beror på kortslutning i kabeln till sidoairbagen för förarsätet. Lampan slocknar inte av sig själv utan att han nollställer felkoden.
Han sa även att han har pillat på kontakten under sätet för att vara säker på att den sitter som den ska.
Nu varnar den igen och slutsatsen han kommer fram till är att hela airbagen med tillhörande kabel ska bytas. Bilen är från 2008 och jag får ta hela kostnaden. En kostsam historia.
Jag vill gärna se om kabeln har kommit kläm någonstans mellan kudden och kontakten, DVS i ryggstödet, eller i sittdynan, eller ...
Har någon av er tillgång till beskrivnigen om hur man byter airbagen? Där bör det finnas lite bilder och text om hur man tar av klädseln osv...
Tacksam för era svar och information ifall någon mer har råkat ut för detta.
Jag har bytt inredning och därmed krockkuddar i en S80-10 och det borde vara samma konstruktion vad kuddarna anbelangar i din bil. Det var ett drygt år sedan så det är inte säkert att jag minns allt.
Höj sätet så att du kommer åt kontakten undertill. Se till att ryggstödets sida är åtkomlig. BRYT batterispänningen och låt den vara så till det är färdigt.
Lossa plastpanelen som håller reglageknapparna genom att rycka i bakkant. Behöver inte losssa den helt
Lossa ryggstödets klädselinfästning nedtill-invikt plastlist som går att sära me en sneddragning-
Lossa reglageratten genom att dra av ytterhöljet och sedan skruva.
Kräng klädseln utochin till dess du kommer till första märlraden. Får i regel klippa av dem-
Fortsätt så till dess kudden nästan är helt blottad. Kudden är fixerad med 2 specialmuttrar upp-och nedtill. I den ena sitter dessutom en jordkabel fästad-kan vara boven i ditt fall-.
Dra ut kudden i sin kasett nedåt.
Montering i omvänd ordning. Det svåra är att montera märlorna-nya inköps hos Volvo-
Allra sist ansluter du batteriet. Annars får du åka till Volvo och släcka airbaglampan.

Stort tack för snabbt svar Micce1980.... gjor[…]

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du […]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]