Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Kostar inget finansiellt men trist inställning tillmedmänniskor som i sin profession försöker göra ett bra jobb. Vill inte bli bemött så på mitt jobb...
av fredrikwt
För att komma tillbaka lite till ämnet då...

Idag var jag ute och provkörde en T6a, förvisso i V60, men motorn hur som helst...
Precis som jag misstänkte så är responsen mkt bra, det är mer åt hållet att man får hålla tillbaka än att ge gas som diesel med automat tenderar att vara. Bilen var original 304hk och gick verkligen mkt trevligt - över förväntan, vilket även oljudet från däcken var ´... 17" conti så gott som nya... kanske har jag blivit kräsen med mer gummi på X3an... sportläget kändes väl hetsigt, inget jag skulle använda mer än vid omkörningar på landsväg kanske, fördröjningen är ju lite mindre, men i stan och när jag gjorde en U-sväng osv mest hoppa o studsa bilen fram (men det är väl inte det som är användningsområdet kanske...) ansträngningen i 110 var för övrigt som tomgång (väl överdrivet men 2000 rpm) jag är ganska övertygad om att det går att köra T6 (relativt) snålt på landsväg och motorväg.

En 6a är klart mysigt..... kan denna dessutom bli ännu bättre med Polestar så slår den S4 i min bok som allround bruksbil.
av Lövet
Nåt måste vara knas med de däcken. Jag upplever min som väldigt tyst, tystare än min tidigare E91 och i samma klass som min E61. Har Hakka Z på min.
Användarvisningsbild
av apersson850
När hastigheten kommer över sisådär 90-100 km/h börjar luftmotståndet vara dominerande. Därför gör det rätt stor skillnad att öka från 110 till 120 km/h, exempelvis, om man tittar på förbrukningen. Betydligt mer än det skiljer mellan 90 och 100 km/h.
Sen har ju stora bensinmotorer rätt mycket pumpförluster vid låga effektuttag. Verkningsgraden hos motorn ökar rätt kraftigt när den får upp varvtalet lite. Det motverkar i någon mån höjningen av förbrukningen på grund av ökat luftmotstånd.

Att någon kör 120 eller 130 på motorvägar, eller ännu fortare om de vill det, där det är skyltat 110 km/h, det rör mig inte ryggen. På sådana vägar förväntar man sig att det går undan. Men när någon bränner förbi utanför jobbet, eller i ett bostadsområde, i 100 knyck, där det är skyltat 50 km/h, det retar mig. På ett sådant ställe förväntar man sig inte automatiskt att någon ska komma farande i det tempot. Risken är så mycket större att någon blir överraskad, om han hinner, för han gick över vägen och trodde att det inte fanns någon bil inom farligt avstånd.

Man kan ha roligt i trafiken utan att sluta respektera varandra.
av Lövet
fredrikwt skrev:Kan vara så, vet inte om Volvo kör med sådana punkteringssäkra däck? Har också haft Hakka Z på tidigare bil, upplevde det som väldigt trevligt däck.
Volvo kör inte RFT på någon modell än. Hoppas de aldrig börjar.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]