Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jite
Columbus skrev:Jag har nyligen sålt min (som var Polestar-trimmad). Samma fel som FSandstrom plus att jag även fick fixa till genomslagsgummina där fram (eller hjälpfjäder som det heter) utöver det så var det ju ett garantiåtagande på aggregatremsrullen (kolla att det är fixat). Bilen hade även 17 tumshjulen med 225/50-17 (trevligare gång).I övrigt var jag nöjd med bilen men fick bra betalt av en "kompis" som ville ha bilen...
Lite off topic men var du nöjd med Polestar-optimeringen? Hur upplevde du skillnaden?
Tja jite!
Glömde att säga att om det är något som jag undrar över så är det Polestar till 10:an endast 20 hk verkar lite dåligt med tanke på att 09:an får 42 hk+
Verkar som att polestar(volvo) tröttnat på att folk valde 2.4d i stället för D5 och sedan klappade i Polestar för att genvägen få en D5:a. Visseligen så gör man om 5D my10 till en dubbelturbomotor men va fan...
Skulle mycket väl kunna tänka mig en Polestaroptimering med då vill jag ha pang för pengarna och jag är kräsen.
För fan Polestar lite bättre kan ni då köper jag till båda mina my10
av refbob
Jag hade en 2,4d automat. Jag var nöjd med bilen förutom att den blev stötig och gnirkig på vintern i framvagnen. Men nu har jag en xc70. Den går så fint!
stylla skrev:
FSandstrom skrev:
dinkytoys skrev:Men alltså inga direkta välkända barnsjukdomar/fel på denna årsmodell?
Jag har haft en i fyra år och har haft lite problem med följande:
- Tankluckan frös (de fixade det på något sätt)
- Dieselvärmaren var felprogrammerad och krävde typ 14.6v i batteriet för att starta ... (de fixade, fel på några veckors bilar typ)
- Rutorna gick inte att dra upp utan att klämskyddet gick igång (de fixade det)
- Sensorn till partikelfiltret gick sönder (skall vara 7 år på det, de fixade)
- Gnek i backluckan (kostade ett par hundra att smörja, kom efter 5500 mil)
- Lite knarr från instrumentpanelen vid ratten om man ligger i 120, försvinner dock efter ett tag. Inte gjort något åt, kom inte på varifrån knarret kom förrän typ efter 3 år.

Många andra har klagat på gnek och knarr från andra delar men jag har inte haft problem med andra av dessa, men det märker du om lyssnar i både hög och låg hastighet, åk gärna upp för en och annan trottoarkant sakta och lyssna. Så jag har inte haft något stort problem :-). Säljer den nu men svärmor verkar vilja ha den, känns som svårt förhandlingsläge på priset bara ...

Hej,
Har en likadan bil med liknande fel.
Hur fixades dieselvärmaren, bara ändra programvara? Kommer du ihåg när din bil var tillverkad? (år, månad)
Angående rutorna, var det så att ibland, när man ska trycka upp rutan, att den vänder och åker ner igen helt plötsligt? Hur fixades det? Programvara?
Sorry för sent svar, måste ha missat den.

Ja, bara programvara på värmaren. Jag har för mig att det var ett problem strax innan så skulle de göra så det krävdes lite mindre kvar i batteriet, men de drog det åt fel håll. Bilen uttagen 2009-09-25, så byggd 3 veckor innan det?

"Ja" på symptomet på rutorna, de öppnade dörren och smörjde har jag för mig.
av jite
JE Jr skrev:Nja, det är ju helt olika motorer -09 och 10...

163hk MY07-09 är samma som D5 från samma år med lägre momentkurva medan 175Hk MY10 är en helt egen motor!

D5 MY07-09 får ju +20Hk...
2.4D MY10 är en annan motor än tidigare jepp, men det är samma motor som D5 MY10 förutom att D5 är dubbelturbo och 2.4D singelturbo.

Det oldtimersmc menade var att för MY07-09 så går man från 163hk/340Nm -> 205hk/450Nm för 2.4D medans för MY10 så går man från 175hk/420Nm till 195hk/460Nm. Bara 20hk mer och 40Nm vilket är "snålt" mot 42hk/110Nm man får på tidigare modeller även om de i grunden var "svagare".

Jag kan hålla med, jag tycker +20hk låter snålt speciellt med tanke på att tidigare årsmodeller landar på 10hk mer. Jag tycker kurvan ser rätt likt ut tidigare, lite bredare register typ 500varv bredare för maxvrid medans effekten ser ut att ha en högre topp bara än tidigare. Därför det vore intressant att höra vad folk tycker som haft det. Jag läste någon skriva någonstans att "volvo hade likagärna kunnat säga att det var +45hk, ingen hade misstrott (om man inte bänkat)". :)
av stylla
FSandstrom skrev:
stylla skrev:Men alltså inga direkta välkända barnsjukdomar/fel på denna årsmodell?
Jag har haft en i fyra år och har haft lite problem med följande:
- Tankluckan frös (de fixade det på något sätt)
- Dieselvärmaren var felprogrammerad och krävde typ 14.6v i batteriet för att starta ... (de fixade, fel på några veckors bilar typ)
- Rutorna gick inte att dra upp utan att klämskyddet gick igång (de fixade det)
- Sensorn till partikelfiltret gick sönder (skall vara 7 år på det, de fixade)
- Gnek i backluckan (kostade ett par hundra att smörja, kom efter 5500 mil)
- Lite knarr från instrumentpanelen vid ratten om man ligger i 120, försvinner dock efter ett tag. Inte gjort något åt, kom inte på varifrån knarret kom förrän typ efter 3 år.

Många andra har klagat på gnek och knarr från andra delar men jag har inte haft problem med andra av dessa, men det märker du om lyssnar i både hög och låg hastighet, åk gärna upp för en och annan trottoarkant sakta och lyssna. Så jag har inte haft något stort problem :-). Säljer den nu men svärmor verkar vilja ha den, känns som svårt förhandlingsläge på priset bara ...

Hej,
Har en likadan bil med liknande fel.
Hur fixades dieselvärmaren, bara ändra programvara? Kommer du ihåg när din bil var tillverkad? (år, månad)
Angående rutorna, var det så att ibland, när man ska trycka upp rutan, att den vänder och åker ner igen helt plötsligt? Hur fixades det? Programvara?[/quote]
Sorry för sent svar, måste ha missat den.

Ja, bara programvara på värmaren. Jag har för mig att det var ett problem strax innan så skulle de göra så det krävdes lite mindre kvar i batteriet, men de drog det åt fel håll. Bilen uttagen 2009-09-25, så byggd 3 veckor innan det?

"Ja" på symptomet på rutorna, de öppnade dörren och smörjde har jag för mig.[/quote]

Hej,
Min bil är uttagen 2009-09-29 så det verkar som den är tillverkad under samma "felperiod"
Skönt att höra att det kanske bara är programvara till värmaren, var rädd att behöva byta hela...
Tack för info
stylla skrev:
Hej,
Min bil är uttagen 2009-09-29 så det verkar som den är tillverkad under samma "felperiod"
Skönt att höra att det kanske bara är programvara till värmaren, var rädd att behöva byta hela...
Tack för info
Fast var det inte en återkallelse på det och det borde vara fixat? Har för mig det.
Användarvisningsbild
av Guru
jite skrev: Det oldtimersmc menade var att för MY07-09 så går man från 163hk/340Nm -> 205hk/450Nm för 2.4D medans för MY10 så går man från 175hk/420Nm till 195hk/460Nm. Bara 20hk mer och 40Nm vilket är "snålt" mot 42hk/110Nm man får på tidigare modeller även om de i grunden var "svagare".
2,4D MY07-09 163hk/340Nm är ju en nerskruvad D5 185hk/400Nm så det är snararare 185/400-->205/450 som är jämförbart med 175/420-->195/460. 175/420 (D5244T14) finns dessutom i ett 120kW utförande med 163/420 (D5244T19) så där kan du få +32hk om det känns bättre. :D
av Cox
Anledningen till att Polestar inte tar ut mer effekt ur vissa modeller, är att dom måste hålla dom registrerade utsläpps emissioner som just den bilen är registrerad med. Det behöver tex inte BSR göra och då kan man plocka ur bra mycket mera effekt ur en motor. Bilen i fråga skall ju även typas om, det går enbart att göra om man valt Polestar och fått ett intyg på förändringen.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]