Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#764823
Det förutsätts ju då att det är E85 i tanken.
Bara som ett påpekande, om du tankar E85 och det var bensin tidigare, så skall styrdatorn adaptera, "ställa in sig på E85". Detta gör man genom att efter tankning köra ca en kvart i lugn och jämn landsväg/motorvägsfart.
Om man förbiser detta kan man i extrema fall uppleva att motorn inte "visar sitt rätta jag".
Användarvisningsbild
av joel80
#764825
Jag körde en v50 MY06 i 3år och blandade tankningar friskt utan att uppleva några problem.. efter bara någon minut känndes det som att tomgång o allt var stabilt om man bytt bränsle. Fick problem med kallstafter en vinter på e85.. av vad jag förstår är det broblemet betydligt mindre på nyare modeller eller om man håller sig till enbart e85 o inte blandar med bensin då o då.

Jag förde statistk på förbruking o vad jag hade för soppa.. och kunde konstatera att jag körde 1.50kr-2.00kr billigare per mil på E85. (8.3l/100km som absolut bäst på bensin o 10.1l/100km som bäst på etanol. Oftast var siffrorna ca 9l/100km på bensin o 11l/100km med e85.
Användarvisningsbild
av joel80
#764826
Jag körde en v50 MY06 i 3år och blandade tankningar friskt utan att uppleva några problem.. efter bara någon minut känndes det som att tomgång o allt var stabilt om man bytt bränsle. Fick problem med kallstafter en vinter på e85.. av vad jag förstår är det broblemet betydligt mindre på nyare modeller eller om man håller sig till enbart e85 o inte blandar med bensin då o då.

Jag förde statistk på förbruking o vad jag hade för soppa.. och kunde konstatera att jag körde 1.50kr-2.00kr billigare per mil på E85. (8.3l/100km som absolut bäst på bensin o 10.1l/100km som bäst på etanol. Oftast var siffrorna ca 9l/100km på bensin o 11l/100km med e85.
av jpennerb
#764853
Har faktiskt inte testat T4/F men det sägs att det skall vara en fin motor. 180hk som instegsmotor är inte alls dåligt jämfört med många andra tillverkare. Och jämför man 180(T4) vs 115(D2) så är det en enorm skillnad(om man kör rätt!) Och slippa dieselknatter och vibrtioner får det det gärna kosta en slant extra per mil! :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
#764906
s6025t skrev:Med 2000mil så blir det service mer än 1gång/år på T4F de har service var 1500mil
Det blir fler servicebesök, men inte högre sevicekostnad. Detta eftersom mellanservicen (1500 mil) räknas som årsservice.
av geka
#765045
En V70 T4F, säg 2012 års modell med runt 4000 mil på mätaren för 225 000 kr.
Vad skulle ni uppskatta att en sådan bil är värd om tre år och då med 10 000 mil på mätaren?

/GK
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]