Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Du kanske råkat trycka alt+shift då växlar du mellan svenskt och engelskt tangentbord :D
av perhall
Om ni tycker att vi andra är trevliga här så kan ni vända er till autopower, där går det bättre hem med ovårdat språk och konstiga tecken.../PH
av llesrof
oldtimersmc skrev:Virus i siten_g[r ej att skriva utan massa ovidkommande tecken! Moderatorer kolla
Virus gör värre saker än att bara skoja till tecknen som bågon skriver. Det vore tvärt om vore det ett synnerligen dumt virus som avslöjar sig på detta vis istället för att göra hemska saker i det dolda och för bli oupptäckt. Näe, detta är något annat. Men visst, så fort datorn inte gör det förväntade så tror folk att det är virus. Enkel förklaring på komplexa problem. Ungefär som när jag får ett litet problem med bilen och utgår från att hela skiten kommer att rasa :mrgreen:
Användarvisningsbild
av gooose
gooose skrev:Här får ni lite anledningar till byte av ok + hur det funkar

Att oket är bytt pga att kolven inte gick att pressa in beror på 1 par anledningar INTE elmotorn den flyttar man över vid ok byte

Är klossarna för mycket slitna så kan kolven komma lite snett om man inte lyckas att trycka in den med ett jämnt tryck runt kolven och detta kan uppfattas som att det kärvar i oket mao bytt i onödan

Men att man byter för kärvade kolv har väl hänt ett par ggr

Man måste skruva tillbaka skruven till handbromsen den kan kärva inne i oket så att säga

(Volvo åf använder dator/vida till att få elmotorn att utföra detta moment att skruva till baka denna skruv som är till handbromsen)
Har man inte Vida så får man lossa elmotorn och skruva för hand

Du har inte som kund/bilägare alltid rätt till att få utbytt komponent tex Utbytes detaljer,Airbags/srs komponenter med krutladdningar
i detta fall broms ok så är det en utbytes detalj som skall tillbaka för renovering
Vill du så får du med dig oket Men då får du betala en objekts kostnad för utbytes objektet

//Gooose

Gooose:en jobbar på Volvo och har maxkoll men det betyder inte att allt är som det låter.

Utbytessystemet som volvo ägnar sig åt ar ett helt annat syfte än att "göra det billigare" för kunden snarare det motsatta.
Huvudsyftet är att du skall vända dig till volvo bör att kunna få tag på delen du behöver och då är det ju inte så bra om det finns renoverade på stan som någon djävel säljer för en billig peng.

Fick detta klart för mig då jag köpte en vvt ( camställningsventil) och volvo ville ha tillbaka min gamla (jag bytte själv) varför frågade jag förvånat , ni har ju bytt utförande på ventilen? Svaret var Volvo vill ha bort den från marknaden marknaden marknaden...

Så jag lämnar aldrig in en bil "på lagning" för då byts det en djävla massa prylar på måfå och min bekostnad för att någon djävla data kod har yrat om att ex lambdavärdet är hum hum JA VI BYTER Lambdasonden Ops! det var visst något annat med spjällhuset har rasatblablabla...

(Volvo åf använder dator/vida till att få elmotorn att utföra detta moment att skruva till baka denna skruv som är till handbromsen)
Har man inte Vida så får man lossa elmotorn och skruva för hand.
Eller så kör man på med lite 12V så gör motorn jobbet och sen när man har pillat dit de nya bromsklossarna så växlar man stift och trycker in kolvarna så att de sitter i inpressat läge när du startar/lägger in handbromsen första gången, i annat fall så får du en "varning bromsfel åk till Volvo NU".
Utbytesok är ioch försig inte så ovanligt men tillåt mig tvivla att det siter ngn och renovevrar volvo ok centralt

Ja byt min krockkudde! vanligt?

Det va bättre förr.

Ps Har inget emot Goose en Hyvelns kille är min bild fast aningen mycket färgad av sin arbetsgivare och Polestar=Volvo/2
Best Regards//Per[/quote]

Någon som fått lite väl mycket aggressioner och inte läser det som jag skriver ....Utan läser det han vill få det till Men det är väl för att det är JAG som skriver ;-//

Jag gav exempel på vad som är bytes komponenter där av srs komponenter/airbags inte vad som byts mycket och det är inte vanligt med airbag byten

Oavsett vad du tycker om/tror dom gör eller inte gör så är det tillverkaren som tillhanda håller bytes komponenter som tar ut en objekts konstnad

TEX Biltema,Meca, CMS,Din Volvo ÅF,Mekonomen eller vad det nu än är du köper dina grejjer till bilen är dom som tar ut denna kostnad annars så får ju dom betala denna kostnad
Vad som sedan händer med sakerna man bytt ut är väl inte av större intresse så länge man själv inte tänkt renovera och sälja den eller ??

"""Så jag lämnar aldrig in en bil "på lagning" för då byts det en djävla massa prylar på måfå och min bekostnad för att någon djävla data kod har yrat om att ex lambdavärdet är hum hum JA VI BYTER Lambdasonden Ops! det var visst något annat med spjällhuset har rasatblablabla...""

Vad jag kan tyda av denna text rad så har du Oldtimers haft otur med den Volvohandlare som han har anlitat och det lyser igenom när du skriver Om andra att du har aggressioner mot Volvo ÅF i stort och att själv är bästa dräng :?:

Jag kan väl säga att Du har fler "vänner" vad det gäller din inställning till volvo ÅF så att säga och jag träffar en del av dom i mitt jobb och det är inte lätt att utföra sitt jobb när man har en som står bredvid och ifråga sätter allt man gör varje andetag andas negativitet om mig och min anställning hos Denna bilfirma som "lurar" folk medvetet ( Eran åsikt)
Det finns ju dom som tror att efter en felkods utläsning så är felsökningen klar och det bara är att byta något..

Men då har man inte riktigt räknat med fukt, kabelskav,ärjade kontakter, Någon som bytt en komponent och satt dit FEL pryl/något som Tillverkare ville ha bort från marknaden kanske ;-//
Dessa saker gör inte direkt livet lättare när man söker efter en lösning på ditt och bilens problem

Vad det gäller broms oket....
Självklart kan man köra motorn tillbaka med 12Volt men inget jag kan rekommendera till alla här på ett forum där läsarna av inläggen på detta forum har en väldigt varierande kompetens och kan i värsta fall skada någonting om man kör ström på fel ställe därför Därför rådet om att skruva in kolven går liksom inte att göra så mycket fel ..

By the way
Jag är inte färgad... Jag är så vit man kan bli Endast något färgad/brun på sommaren om vädret tillåter detta :-O)

//Gooose
Full respect för dig goos men jag har läst lite för mycket partsinlagor, återkommer då jag inte haft tid att i grunden läsa det du skrivit (måste sova nu). Alla har sina agendor och att kunderna har sina dubier beror naturligtvis på att det förekommer en hel del "blås" i branschen, det lär knappast vara en nyhet?. Det får alla betala för.
Goos
"Missförstå mig rätt" som min islänke kolega brukar utrycka sig.
jag har full respekt för ditt stora kunnande men jag förbehåller mig rätten att fritt kritiskt särskåda alla råd utifrån att intresset inte ljuger.
Alla har sin egen agenda och jag tror att du är en man som vill väl i grunden.
Vänligen // Pelle
By the way
Jag är inte färgad... Jag är så vit man kan bli Endast något färgad/brun på sommaren om vädret tillåter detta
Pappa brukar säga att "har du fått ett vitt skin så skall du va rädd om det, det finns många som skulle döda för att få det" med anledning för att man som grabb ville sola istället för att "göra rätt för sig"

//Gooose
gooose
Mekaniker Wannabe

Kör: Hur som helst...........................
Personligt meddelande 8) 8) :wink:
Användarvisningsbild
av gooose
Ja ja men Oldtimer jag är bra på att missförstå rätt ;-//

Och jag vet att längst där inne i oss där bara vi själva vet hur det är så att säga
Så är vi nog rätt lika du o jag.
Jag är säkert likadan som dig när det gäller Saker som jag inte själv dagligen jobbar med tex "allt"

Och jag gör många djupdykningar i saker jag nog säkerligen inte skulle petat på överhuvudtaget

Men åter till denna sida så vill man ju hjälpa både folk o fä hur rätt eller fel dom än har att undvika dom djupa fällorna
Och om dom på köpet sparar en o annan krona så är ju det bra
För att man delger sin kunskap i den mån man själv kan förklara saker
Det är inte det lättaste att få ut det man har i huvudet i text så att någon inte lika insatt förstår

Får nu be om ursäkt för denna OT

Och önska alla en riktigt go midsommar

//Gooose
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]