Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
Så var man åter Volvoägare efter ett år med audi. Jag måste säga att audiäventyret inte gav mersmak.Jag hade en A6 quattro med sportchassi. Visst låg den fint på vägen under aktiv körning, men i övrigt måste jag säga att Volvo passar mig bättre på alla sätt. Jag fick nyregga mig här eftersom jag av någon anledning tog bort mitt konto här när jag köpte audin.

Bilen:
V70 T4 2012 Isvit
1600 mil
Summum
17" Balder
Sollucka
Hitech-paket
Herrgårdsvagnspaket 2
High Performance 7" med RTI
Med mera

Bilen är fantastisk. Men alert som man är i början med en ny bil har jag lagt märke till ett missljud. Jag tror i alla fall att det är ett missljud för jag har inte hittat några trådar som dementerat det.

Problemet:
När bilen står på tomgång eller i nyckelläge 1 så låter det från bakom instrumentpanelen/bakom mediaskärmen. Ljudet låter som en mus som prasslar runt eller något löst som fladdrar. Ljudet kommer stötvis, så det prasslar till lite och sedan är det tyst i 10-20s, sedan låter det igen.

Är era bilar helt tysta eller ska man räkna med detta prassel/knäppande? Sitter det t ex en dator där bakom som låter när den justerar bilen? Ljudet är där oavsett om ECC är på eller av. Ljudet förändras inte av att jag "blåser ur" fläktarna. Jag hittar inget löst föremål någonstans.

Nu hoppas jag på att ni ska säga "det ska låta sådär, det är bara processorn som arbetar" :)

Tacksam för inspel!
Användarvisningsbild
av Sleeper
Förstår att ingen hugger på denna. Jag har väl inte varit helt tydlig kanske.

Lyssnade just igen.

Jag skulle säga att ljudet liknar en dator som "tänker", fast det låter inte lika dovt och högfrekvent som en dator. Mer knäppande, det kommer korta och långa haranger av detta knäppande om vartannat. Är det ingen som kan lyssna på sin bil när den står tyst i nyckelläge 1? Jag vill verkligen veta om det är någonting eller ingenting.

Sitter det en liten dator i trakten bakom Sensusskärmen?
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]