Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jakang
#760933
Hej.

Har en XC70 (2010) som jag, visserligen först i höst, tänkte utrusta med bättre ljus. Jag har bi-xenon. Tycker visserligen att helljuset är helt ok, men det kan ju alltid bli bättre!
Här kommer några frågor och även mina egna funderingar.
1, Är det en bra ide att konvertera helljuslampan till xenon?
2, Om extraljus blir aktuellt, vad har ni för åsikter om t.e.x Q-pax på en XC70?
3, Några bra tips på extraljus som ger bra ljus och även passar bra på bilen? Anser själv att ex Hella 3003 funkar, möjligen även NBB 225, vilka ju har ett väldigt bra ljus, har jag förstått.
4, Vill ha xenon i extraljusen. Hur funkar det med konverterade lampor? Är det lika bra som original xenon?

Är alltså ute efter bättre helljus men vill inte förstöra bilens utseende!
Några tips??
av swemax
#760940
Jag konverterade mina helljus på den 2010 XC70 jag hade

Klockrent och dessutom fick ballasterna eller vad det heter plats inne i lamphusen

Och allt var helt återställbart syntes inte när jag lämnade tillbaka bilen (bytte jobb)

Eftersom halvljuset tippar upp när man slår på helljuset störde jag mig inte på tändtiden

Jag var nöjd med ljusmängden

Givetvis inte som de 3st NBB Alpha xenon jag hade på min XC90 men ljusår :-) bättre än standardhelljuset
av Peanuts
#760942
Jag monterade 3 st Hella 3003 på min V70 och hade från början 3*100w glödlampor i dem. Det gjorde marginell skillnad tyckte jag så då xenonkonververade jag dem med 55w-kit från Vvme. Skillnaden blev enorm och jag var hur nöjd som helst med ljusbilden. Visst är det lite uppstartstid men även på lägsta effekt så lyser det bättre än vanliga glödlampor i extraljusen. Jag spelade in en liten film på skillnaderna mellan halv, helljus(bi-xenon) och helljus + extraljus. Kolla här:
av jakang
#760943
swemax skrev:Jag konverterade mina helljus på den 2010 XC70 jag hade

Klockrent och dessutom fick ballasterna eller vad det heter plats inne i lamphusen

Och allt var helt återställbart syntes inte när jag lämnade tillbaka bilen (bytte jobb)

Eftersom halvljuset tippar upp när man slår på helljuset störde jag mig inte på tändtiden

Jag var nöjd med ljusmängden

Givetvis inte som de 3st NBB Alpha xenon jag hade på min XC90 men ljusår :-) bättre än standardhelljuset
Låter ju perfekt om man kan "gömma" ballasterna i lamphusen! Hur blev det med felmeddelanden etc..
Har hört att 3st NBB Alpha xenon är det bästa du kan ha i princip, problemet, kan jag tycka, är väl att få plats med ballasterna och att skillnaden mellan hel och halvljus lär vara ENORM........eller?
av jakang
#760945
Peanuts skrev:Jag monterade 3 st Hella 3003 på min V70 och hade från början 3*100w glödlampor i dem. Det gjorde marginell skillnad tyckte jag så då xenonkonververade jag dem med 55w-kit från Vvme. Skillnaden blev enorm och jag var hur nöjd som helst med ljusbilden. Visst är det lite uppstartstid men även på lägsta effekt så lyser det bättre än vanliga glödlampor i extraljusen. Jag spelade in en liten film på skillnaderna mellan halv, helljus(bi-xenon) och helljus + extraljus. Kolla här:
Tack för tipset (och filmen). Blev ju grym skillnad, som du sa.
Ska det vara extraljus så lär det bli xenon. Du upplevde inga problem med uppstartstiden? vid täta möten etc...
Använder du volvos originalknapp och koppling till extraljusen, eller har du en egen separat strömbrytare?
av Peanuts
#760949
jakang skrev: Tack för tipset (och filmen). Blev ju grym skillnad, som du sa.
Ska det vara extraljus så lär det bli xenon. Du upplevde inga problem med uppstartstiden? vid täta möten etc...
Använder du volvos originalknapp och koppling till extraljusen, eller har du en egen separat strömbrytare?
Kabelsats och knapp var Volvo original, monterades av verkstad. Xenonkonverteringen gjorde jag själv, det var lite bökigt att få loss grillen för att montera ballasterna så om du kan få in dem i lamphuset vore det att föredra. Uppstartstiden var ingenting jag störde mig på, de håller "laddningen" ganska länge efter att du har bländat av och startar då upp mycket snabbt när du slår på dem igen.
av swemax
#760960
jakang skrev:
swemax skrev:Jag konverterade mina helljus på den 2010 XC70 jag hade

Klockrent och dessutom fick ballasterna eller vad det heter plats inne i lamphusen

Och allt var helt återställbart syntes inte när jag lämnade tillbaka bilen (bytte jobb)

Eftersom halvljuset tippar upp när man slår på helljuset störde jag mig inte på tändtiden

Jag var nöjd med ljusmängden

Givetvis inte som de 3st NBB Alpha xenon jag hade på min XC90 men ljusår :-) bättre än standardhelljuset
Låter ju perfekt om man kan "gömma" ballasterna i lamphusen! Hur blev det med felmeddelanden etc..
Har hört att 3st NBB Alpha xenon är det bästa du kan ha i princip, problemet, kan jag tycka, är väl att få plats med ballasterna och att skillnaden mellan hel och halvljus lär vara ENORM........eller?
Ja det var extrem skillnad

Var nästan för bra tryck, fick ibland blända av vid nyare skyltar då reflektionen bländade ganska svårt

Med 2 st blir den nog lite lugnare

NBB 225 är ännu värre
av 9070
#761270
Eller så kan man köra med en diskret LED ramp, snabb max styrka, längre livslängd på lamporna, tar inte så mycket plats. Kolla på t ex http://www.prestandabelysning.se eller nån annan sida som säljer LED ramper
av swemax
#761348
Har hittills inte sett LED som funkar som "fjärrljus" för dålig räckvidd helt enkelt

Men det utvecklas ju hela tiden, så jag kanske ligger lite efter?
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]