Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stef750
Hejsan!
Är en mycket nöjd ägare till en V70 2,5 FT MY 2010 Summum. Bilen har automat och är en dröm att köra. Kommer att vårda den väl och behålla den under många år. Att den även fungerar med ett miljöbränsle gör ju inte saken sämre.

Nu till min fråga.
Tror ni det är nödvändigt att göra en kompletterande rostskyddsbehandling. När jag var och besiktigade den, så hävdade besiktningsmannen att man på nyare Volvo hade snålat in lite på slitskyddet. Han visade mig också på ett par ställen under, där det helt saknades. Karossen är ju helgalvad vad jag förstår, men hur länge håller det. Är det någon här på forumet som gjort behandling på sin nyare Volvo. Alla modeller kan ju avhandlas.
Det finns ju ingen synlig rost i nuläget och bilen har bara rullat 5500 mil.

Skulle vara roligt med lite åsikter i ämnet!
av perhall
Min uppfattning är: nej, det behövs inte. De stora Volvo-modellerna får högt rostskyddsbetyg av olika experter (4 eller 5 av 5 i ViB t ex) och om vi tittar på 15 år gamla Volvo, dvs S70-V70 och tidiga S80 så är de i allmänhet i mycket bra skick gällande rost.
PH
av dst02
Hur bra skyddet är från fabrik i olika mätningar är en sak men hur bra skyddet är i största allmänhet är en annan.
Om vi säger såhär, i ett test av fabriksskydd mellan en asiatisk bil och en volvo för nordliga klimat är förhoppningsvis volvon överlägsen fjärran östern bilen men vad säger de om hur bra den är igentligen? Bara för den är bättre än andra behöver den inte va bra.

Ska du verkligen ha bilen rikitgt länge å ska nöta motorväg mm under flera år är nog en tuff kote dinol behandling inte fel.
Än idag finns inga bilar som inte rostar, inga avancerade gps,ljudanläggningar,panoramatak eller automatlådor med lika många växlar som en långtradare kan mildra rostangrepp.
av Stef750
Har efter några månaders funderingar nu bokat in min bil på en Dinitrol behandling. Det kommer ske i Augusti så den är väl preparerad inför vintern.
Det kanske är överdrivet, men ska man någon gång göra det, så är det lika bra nu medans den fortfarande är fin under. Bakom plastsköldarna i hjulhusen finns tydligen inte mycket skydd enligt Dinitrolcenter. Ska behålla bilen i många år, så jag tar smällen. Den billigaste bilen är ju den som man för tillfället äger...
av llesrof
Du är en klok man, Stef750. En proffsig roskskyddsbehandling kan ju aldrig göra saken sämre.
Användarvisningsbild
av Dogfight
Gjorde rostskyddsbehandling bara nån vecka efter jag tog ut min MY13 på Tuff kote Dinol i Mölndal. Och det tycker jag ser bra ut nu e alla ytorna täckta med mer än bara lack iallafall. Fanns vissa ytor under som bara var lack innan. Dock e det två olika priser beroende på om dina inneskärmar är nitade eller skruvade. på min var de visst skruvade så kostade 2kkr mindre :-)
Dogfight
Användarvisningsbild
av V70Drive
Har akkurat hatt min 2010 V70 til full Mercasolbehandling hos Jessheim Antirust. Volvo V70 er nok ikke bilen som begynner å ruste først og da man tok av innerskjermer osv kunne man bare konstatere at min var helt strøken uten antydninger til problemer, men i og med at jeg planlegger å ha denne bilen lenge synes jeg likevel at den ekstra tryggheten er verdt de 5000.- det kostet.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]