Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur förhåller sig däckbuller/däckoljud med Michelin Energysaver 205-60-16 (96v xl-extra load)på en V70 II med standardchassie? Däcket är ecodäck för låg förbrukning och lär rulla lätt men jämfört med andra däck med samma dimension-är det tyst? Vi bilägare testade däck i våras och fick bedömt att det var " snällt däcksbuller". Andra påstår att Michelin bullrar lite hårt för att i gengäld hålla längre. Vad har ni för erfarenheter av detta däck jämfört med andra ? Märks stora skillnader på elak asfalt eller är däckoljud rätt lika på denna bilmodell? Michelins support rekommenderar bilen normala däcktryck (2,1 -2,3)o vid stor last skall tryck höjas till högre nivå (2,6) ,kalla däck.Påverkas oljud vid olika tryck ? Är ett däck som detta tystast precis som nytt o får det efterhand som det slits mer mer oljud? Några mer synpunkter?
Hej!

Köpte Energy saver för 3 år sedan till min V70, vet inte om det är exakt samma däck idag.
Min erfarenhet är:
Livslängd = mycket bra
Ljud = Kanske lite högre än normalt men inte besvärande högt.
Våtegenskaper = bland de sämre jag provat.
Cedrix skrev:Hej!

Köpte Energy saver för 3 år sedan till min V70, vet inte om det är exakt samma däck idag.
Min erfarenhet är:
Livslängd = mycket bra
Ljud = Kanske lite högre än normalt men inte besvärande högt.
Våtegenskaper = bland de sämre jag provat.
Håller med helt!/PH
Jag hade just dessa däck sittande på min när jag köpte den, bytte sedan till 225/50-17 pirelli. Ljudmässigt hade inte jag någonting alls att klaga på. Kan inte heller säga om mina nuvarande däck rullar varken tystare eller inte. Möjligtvis att soppaförbrukningen ökat marginellt.
Att Mich bullrar hårt men håller längre stämmer inte, däremot har de konstant sämre våtgrepp än t ex Conti, men håller betydligt längre.
Om Conti eller Mich är tystast beror på modell etc. Helt klart är att Conti håller sämre men har bättre våtgrepp. Mich rullar i allmänhet lättare också (gäller inte bara Energy-däck).
Conti SC 5 t ex är liksom Pirello Zero rätt dåliga ur hållbarhetssynpunkt.
PH
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]