Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns ju ett krav på registreringsbesiktning om man ändrar effekten på sin bil. Har man då trimmat utan att göra denna besiktning är bilen per definition olaglig, och det borde väl bekymra en handlare som ska byta in bilen. Om inte annat får han lägga tid och pengar på en besiktning, om han ska rätta till avvikelsen.
aldrigstanna skrev:Om man laddar ur optimeringen med ppc dosan, kan man då lungt byta in den som ingenting utan att nämna det? Är det dåligt, fel, riskabelt?
Kommer att sitta i samma situation när min bil skall säljas/bytas in. Är kluven hur jag skall göra. Tror inte att en vanlig svenson märker att det är lite extra effekt i bilen. Märks egentligen bara vid full gas. Annars är motorn mjuk och med massor av kraft. Tror att bilen blir svårsåld om man skriver att den är chippad vilket även gör marknaden väldigt liten. Kanske bäst att lägga tillbaka orginal programvara och inte nämna att bilen har haft mer effekt tidigare? :roll:
jpennerb skrev:
aldrigstanna skrev:Om man laddar ur optimeringen med ppc dosan, kan man då lungt byta in den som ingenting utan att nämna det? Är det dåligt, fel, riskabelt?
Kommer att sitta i samma situation när min bil skall säljas/bytas in. Är kluven hur jag skall göra. Tror inte att en vanlig svenson märker att det är lite extra effekt i bilen. Märks egentligen bara vid full gas. Annars är motorn mjuk och med massor av kraft. Tror att bilen blir svårsåld om man skriver att den är chippad vilket även gör marknaden väldigt liten. Kanske bäst att lägga tillbaka orginal programvara och inte nämna att bilen har haft mer effekt tidigare? :roll:
Precis det sistnämnda vore ju säkert, annars förlorar väl ppc idén lite av sin glans? Ladda in orginal och den är orginal. Men törs man lita på det? Att tex byta in den hos bilia?
Varken Bilia eller en verkstad vid vanlig service kommer upptäckta att bilen är eller varit trimmad. De letar helt enkelt inte efter det.

Däremot exempelvis vid ett garantiärende där en motor eller växeldetalj gått sönder i förtid och verkstaden verkligen letar så kommer det upptäckas även om trimprogravaran är urladdad. Detta då bilen loggar parametrar under färd såsom turbotryck, bränsletryck osv och dessa kommer då ligga utanför normala värden vid trimning. Detta måste i så fall rensas ur också och det gör inte en PPC dosa.
Sen är ju frågan om t ex Bilia skulle orka driva en process mot en bil som varit trimmad... skulle bli en jobbig härva, bilen har 3 ägare, det är troligen ägare 2 som gjort det, ägare 2 har köpt ett "eco chip" hos en leverantör som inte upplyste ägare två om att bilens garantier sätts ur spel liksom typgodkännandet, ännu mindre att man måste informera vid försäljning... är det en liten ÅF som man känner på en liten ort så finns det ju en social skam...

Gällande mekaniker så verkar det som att de flesta - jag har intervjuat några professionellt för att kartlägga arbetssituation, upplägg av arbetsdag etc. - inte bryr sig/märker/orkar tänka på om 205 hk D5-motorn de servar är uppgraderad till RICA 245 hk. De hanterar ofta 5-6 bilar om dagen och kör ibland bara några hundra meter med bilen.

Obs! Trots detta tycker jag att man ska informera vid försäljning. Men att ladda ur programvaran för att "verkstan inte ska märka att den är trimmad" verkar menlöst.
PH
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]