Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej!

Jag har bl.a. beställt de nya rattpaddlarna i kommande V70. Är det någon som vet hur de fungerar? Går Automatlådan över direkt i sportläge om man använder paddlarna eller måste man först lägga lådan i S-läge?

Samtidigt - hur får man den att återgå till vanligt automatläge?

Gissar att funktionen är mer kul än bra att ha. Min brors kollega har en Audi med rattpaddlar och han använder dem nästan aldrig. De var dock så billiga att välja till att jag inte kunde motstå :) Kanske någon här som har efrafenhet av rattpaddlar på annan bil och kan ge synpunkter på om de är bra att ha eller ej?
av hamre
Har haft rattpaddlar på några bilar men aldrig använt dom någonsin.

På en SAAB jag hade var den manuella växlingen så himla seg så det användes aldrig.

Jag är nöjd med hur automaten sköter växlingen så jag använder aldrig det manuella läget. :D
Användarvisningsbild
av philipsguy
Eftersom rattpaddlar kräver att du har en motor och automatlåda med sportläge så är det väl nära till hands som du tror själv att de aktiveras när du lägger i sportläget med växelspaken.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Om du har spaken i D-läge och trycker på paddlarna så går den över till "manuellt" läge och du kan välja växel själv.
Gör du sedan inga växlingar under en viss tid går lådan tillbaka själv till D.

Har du sportläge så kan det aktiveras individuellt, paddlarna fungerar på samma sätt som tidigare. (Men tror inte det automatiskt hoppar tillbaka till S-läge om du slutar växla med paddlarna då)
Användarvisningsbild
av Waterlily
Racetwin2 skrev:
...klipp...

Kanske någon här som har efrafenhet av rattpaddlar på annan bil och kan ge synpunkter på om de är bra att ha eller ej?

På min BMW 530d xDrive F11 2011 fungerar paddlarna på följande sätt då jag f.ö. har A-lådan i Drive-läget:

1.) Ingen relation till om jag kör i NORMAL eller SPORT-läget. Dvs lådan byter EJ program bara för jag använder paddlarna.

2.) Återgår till Drive-läget om jag accelererar svagt. Dvs kör lite "mesigt" (läs: snålt). Tror Ej, men är osäker på, att det är någon typ av Time-out för "manuell" körning så att lådan återgår till automatiskt Drive-program även om jag kör aktivt med bra acceleration under längre tid.

Bra-att ha?

Tja. Jag brukar ibland använda dem tillsammans med Drive-läget för:

1.) Nedväxling då jag vill ha lite mera motorbroms. T.ex. inför möte på lite smalare vägar. Inför rondeller etc.
2.) Då jag tycker lådan i NORMAL-läget har för hög växel i lite brantare motlut och föregår den med att tidigare välja "rätt" växel.
3.) Jag gör ibland nedväxling för att, nyfiken som jag är, få reda på vilken växel (av alla åtta) lådan växlade ifrån. (Körde i 70. Paddlade ned. Displejjen visad växel 6. Aha, den körde på sjunde växeln nyss.)

Vänligen Näckrosen.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tack! Låter rätt OK ändå.

Jag kör dessutom husvagn och då kan det vara bra att kunna styra växlingar enkelt från ratten. I synnerhet på spåriga vägar (svensk normalstandard) och sidvind. Då vill man ogärna släppa taget om ratten :)Rattpaddlarna kostade bara 1.500 kr vilket är ett bra pris tycker jag.
av mattish
Där har du ju den mest användbara saken med paddlarna! Vid släpkörning och vid omkörningar... Iofs så växlar den över till D automatisk (iav VAG) om du inte lägger den i sportläge innan.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Ur manualen (för V70/XC70) my14:
För att kunna växla med rattpaddlarna måste de först aktiveras. Det görs genom att dra en av paddlarna mot ratten – kombiinstrumentet skiftar då tecken från "D" till en siffra vilket indikerar aktuell växel.

Om rattpaddlarna inte används, deaktiveras de efter en kort stund – det indikeras med att kombiinstrumentet skiftar tecken; från siffra för aktuell växel tillbaka till "D". Undantag är vid motorbroms – då är paddlarna aktiverade så länge motorbromsning pågår. Paddlarna kan även användas med växelväljaren i Sportläge* – då är paddlarna ständigt
aktiverade utan att deaktiveras.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, det låter riktigt bra! Bra att mororbromsen fungerar så länge man kör med paddlar. Det enda som inte står så tydligt är om lådan går över till sportläge själv men det verkar inte så. Annars ett kanontillval för 1.500 kr. Iaf för mig som kör husvagn.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]