Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pollyplopp
Hej,
Kan någon hjälp mig förstå vad jag behöver för att eftermontera hörlursuttag bak i en V70ii -11 med high performance stereon?

Tog bort panelen där hörlursuttagen ska sitta och kikade men kunde set någon fördragen kabel där tyvärr (kräver en 14 polig tydligen).
Finns det en förberedd kabel i mittkonsolen om jag river lite till ?

Eller vilken kabel behöver jag köpa för att få till hörlursuttag bak ?

Tacksam för hjälp

Har kikat lite i dessa instruktioner för hur mittkonsol och bakre panel tas bort men hittar ingen för hörlursuttagen (39872024):

http://accessories.volvocars.com/Access ... (08-)_2010

http://accessories.volvocars.com/Access ... (08-)_2011

http://accessories.volvocars.com/Access ... 8-%29_2012
Användarvisningsbild
av Guru
Förrutom konsolen behöver du en AUD (förstärkare) som är avsedd för hörlursutag. Dessutom behöver du kablaget mellan AUD och konsolen. Det är hårdvaran. Sen behöver det aktiveras också. Det kanske verkstaden kan hjälpa dig med men jag misstänker att man behöver ändra i bilen config och det behöver verkstaden i sin tur be om hjälp med.
Hittar du en bil på skroten med hörlursuttag så se till att få alla tre delarna, konsolen, AUD och kablage.
av pollyplopp
Tack så jättemycket för infon!
Sett att denna fråga verit uppe tidigare men inga tydliga svar i någon tråd. Lås och knäcka detta denna gång :idea:

Tyvärr känns det nu som ett lite större/dyrare projekt om det även krävs separat förstärkare men det är logiskt när jag tänker efter.
Får kolla med Volvo verkstan om det går att fixa mjukvara...

Ingen som har tillgång till någon monteringsbeskrivning eller artikelnr på dessa delar?
Inte lätt att hitta på skroten utan något artikelnr.
Har försökt att få svar på kablagen tidigare. Ej funnit en sådan bil där man själv kan demontera delarna.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja - själva vitsen med hörlursuttaget är att baksätespassagerarna kan lyssna på annat än man själv gör där framme, dvs stereon kör ut olika ljud på olika kanaler samtidigt. Jag har dock haft detta på en tidigare bil och det är inte ofta man använder det. Man måste dessutom böja sig ned till golvet varje gång för att ljustera volym eller byta kanal/radiostation. Lite bökigt. För de pengarna får du lätt två ipodar eller en Ipad mini :) Bättre och mer flexibelt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Racetwin2 skrev: För de pengarna får du lätt två ipodar eller en Ipad mini :) Bättre och mer flexibelt.
Men inte inbyggt :-)

Annars håller jag med dig, det är inget man använder jätteofta men det är en rätt bra funktion faktiskt.

/Martin
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nej det är en nackdel men jag har haft dessa hörlursuttag och har nu även Rear Seat entertainment men om jag skall vara ärlig så används det sällan. Detta trots att jag lagt över filmer på stora USB-minnen för att slippa skivorna. Har inte valt till varken hörlursuttag eller RSE på kommande bil utan kommer köra med Ipad:s
av 9070
Om man eftermonterar skärmar och DVD, EJ Volvos, kan man då få ut ljudet via hörlursuttagen?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det skall gå. Jag fick iaf ut det i högtalarna på förra bilen då jag använde AUX och då skall det även gå i hörlursuttagen. Annars har du väl hörlursuttag i skärmarna?
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]