Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
elpapo skrev:...
Vad tycker ni om era FT som inte har r paket utan just original, stötig i jämförelse med andra? Jag jämför med min v70 2005 15" original, kanske elakt men V70 II ska ju ha grym fjädring sägs det, vilket jag tycker på 2,5T och 2,4D.
Jag har standardchassi (komfort), körde tidigare på 16" original, och det var en MYCKET lugn upplevelse, bilen gick hur mjukt som helst, dvs väldigt mjuk chassisättning.

Nu kör jag på 18" original, men bilen är fortfarande mjuk, men man slipper det värsta "gungandet" i kurvorna. Den är absolut INTE stötig.

Och att den är något lägre fram märks inte av på bilens gång.
av elpapo
Köpte bilen igår. 2,5ft my10 original. Inget sportchassi men nog är den lite sänkt. Käkar Ipren nu efter 18 mils körning igår.

Byte 2,4d asap, den vet jag är mjuk dämpad. Får stå ut med bullret....
av Mwi
Kör 2,5 FT aut 2010 privat och har kört mycket med 2,4D aut 2010 i jobbet, fjädringsmässigt har jag upplevt dem som lika. Ingen av dem har jag upplevt som stötig när jag har haft 205-60-16, men även efter byte till 225-50-17 på min privata bil så upplever jag den som mjuk men lite stadigare i ratten.
Användarvisningsbild
av Strebern
elpapo skrev:Köpte bilen igår. 2,5ft my10 original. Inget sportchassi men nog är den lite sänkt. Käkar Ipren nu efter 18 mils körning igår.

Va?

Du får nog köpa en gammal jänkare om du vill ha mjukare chassi än en V70/S80, oavsett om det är 2,4D eller 2,5FT.
Chassisättningen dom emellan skall inte vara någon skillnad.

Du måste råkat köpt en bil som någon eftermonterat sportchassi på, eller 20" fälgar.
av elpapo
Strebern skrev:
elpapo skrev:Köpte bilen igår. 2,5ft my10 original. Inget sportchassi men nog är den lite sänkt. Käkar Ipren nu efter 18 mils körning igår.

Va?

Du får nog köpa en gammal jänkare om du vill ha mjukare chassi än en V70/S80, oavsett om det är 2,4D eller 2,5FT.
Chassisättningen dom emellan skall inte vara någon skillnad.

Du måste råkat köpt en bil som någon eftermonterat sportchassi på, eller 20" fälgar.
Bilen ska vara original, jämfört med andra 2,5ft (såg på ica parkeringen) de är lika. 16" original fälgar. Samma smärta i ländryggen som då jag hade Saab 9-5 vector (lite sänkt original) för 5år sedan. Det är de små studsigheterna som gör det. Inte för inte som jag åkt v70 2005 med 15" fälgar i 4år. Jag har tydligen känslig rygg. Jag har provkört 2,4d 2h för någon vecka sedan utan minsta antydan till ont eller trötthet. Efter de 18milen jag åkte hem i lördags så var jag helt mörbultad i ryggen. Trots skön sitsställning. Brukar åka 40 mil i streck (Ullared mm) och det har aldrig varit minsta bekymmer i min gamla v70.

Men tack ändå för er input! Vi är alla olika, frugan tycker inte heller bilen är studsig.
av JE Jr
Gå med ditt chassinummer till en volvohandlare och be att få ut tillvalslistan för din bil, samt för bilen du tänker byta till. Så du denna gång kan försäkra dig om att det blir en med komfort chassi. Tills dess tycker jag du ska prova att sänka lufttrycket något i däcken, det kanske räcker?
av perhall
Du är inte jobbig, jag bytte min förra bil (T4 1 år) enbart pga att den hade R-design. En riktig komfortdödare som ändå inte gör bilen rolig (vilket ju kan bero på den slöa motorn också...).
PH
av Vanilla
Det är inte så att du testat bilar med olika stolar?

Jag har Dynamic-stolar och sitter klart bättre i den än i standardstolen. Finns säkert de som upplever det omvända också.
av elpapo
Vanilla skrev:Det är inte så att du testat bilar med olika stolar?

Jag har Dynamic-stolar och sitter klart bättre i den än i standardstolen. Finns säkert de som upplever det omvända också.
Jovisst har jag provat olika stolar. Dynamic är väl de med sidostöd i helskinn. De och halvskinnklädseln momentum är bra. Däremot helskinn utan sidostöd och skinn med ventilerat säte är jobbigt hala. Där spänner jag mig duktigt. Men min momentum nu är std stol. Sitter skönt men bilen är stötig i jämförelse med std 2,4d my10 enligt mig. Kan tillägga att jag tyckte att även 1,6 drive v70 var för stötig då jag körde den för något år sedan. säljaren bara gapade, men så tyckte jag. Jag byter in bilen på fredag mot en 2,4d my10.

Byter tillbaka till manuell igen, för automaten på FT växlar som den själv vill. Säkert en "spänningsfaktor" även det. Rondellkörning kör jag alltid med 3:an men automaten petar i 2:an med ett ryck. Omkörning motorväg petar ned växel då jag vill göra mjuk planerad gott om tid omkörning på 6:e växeln.

Man vänjer sig säkert men en kontrollfreak glidare som jag får krupp över hur det växlas.
av elpapo
perhall skrev:Du är inte jobbig, jag bytte min förra bil (T4 1 år) enbart pga att den hade R-design. En riktig komfortdödare som ändå inte gör bilen rolig (vilket ju kan bero på den slöa motorn också...).
PH
+1

Tack, förstår dig med.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]