Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag satt och funderade lite...
Är det någon här som känner till om MY10 2,5FT motorn (231 hk) samt MANUELL låda "går sönder" pga kända brister eller typfel?
Eller är den "skottsäker" och bara går och går så länge man byter olja och filter?

Någon som känner till någon motor som läckt olja (motor/låda), missljud i låda, ras i motor/låda eller andra fel eller brister som orsakat kostnader någon gång?

Med vänlig hälsning Patrik
apersson850 skrev:Allting havererar nån gång. Hur många mil ska den gå för att du ska anse den skottsäker?
Låt oss säga 20 000 mil innan den behöver nya slitdelar (turbo, vattenpump od) och 30 000 mil innan den börjar läcka olja, missljud i låda o d
Då är den "skottsäker" i mina ögon
Har bara bra erfarenheter av 2,5-turbon. Både i 2,5FT och i AFV:n.

Den är nog i det närmaste att betrakta som B23-motorn. En arbetshäst :) Prestandan är det inte heller något fel på. I synnerhet med E85. Går riktigt bra. Manuella lådan är bra från MY10 då den fick en högre utväxling. Dock inge kända fel på lådan vad jag vet oavsett innan eller efter MY10.
Jag har tvärtom rätt dåliga erfarenheter av 2,5FT motorn.

Min egna V70 2,5FT 2011 drar så mycket olja att jag måste fylla på två gånger mellan servicar (1500 Mil). Och växellådan överröstar normal lyssningsvolym på radion när man motorbromsar på tvåans växel. Bilen har i dagsläget gått 4800 Mil.

Min far köpte en exakt likadan bil som mig, det skiljer tre veckor mellan dom. Och han fick sin växellåda utbytt av Volvo på garantin. För samma fel som mig. Men av någon outgrundlig anledning så vill dom inte byta min. Dock så dricker hans ingen olja :)
Strebern skrev:Låt oss säga 20 000 mil innan den behöver nya slitdelar (turbo, vattenpump od) och 30 000 mil innan den börjar läcka olja, missljud i låda o d
Då är den "skottsäker" i mina ögon
I så fall var även den B5234T som satt i min 850 Turbo skottsäker. Turbon byttes aldrig. Däremot startmotor, kamaxelgivare, kamaxellagerbox, returoljetätning till turbon, startmotor, EGR-spjäll och lite sånt krafs. Jag körde knappt 50000 mil med den.
Undrar hur skottsäker min motor är så som den körs. Har idag rullat 6200mil och kör ca 1200mil/år. Av dessa är stor del(80-90%) väldigt korta sträckor ca 2-3km(till/från dagis och affären) och många av dessa kallstarter, fast en hel del användande av motorvärmare. Lägg där till en tung högerfot med autotech chip samt husvagnskörning/släp! :roll: När jag säljer den vid 10.000mil har den väl ett slitage som motsvarar 40.000mil på motor/landsväg. Stackars krake som tar över bilen! :lol: För övrigt vet jag inte om det hade varit bättre att jag köpt en diesel, dessa lär inte heller gilla min typ av körning?

Annars är 2.5t/ft en bra grundmotor som har i många år utvecklats hos volvo. Och med rätt körmönster och service enligt bok kommer den att rulla många många mil.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]