Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoscar
Förr bytte man olja i bilarna redan efter kanske 200 mil, men det verkar inte krävas på nya bilar idag. Eftersom jag tänkt behålla min nya bil länge (14-16 år eller mer) funderar jag ändå på att göra ett extra oljebyte första året. Vad tycker ni? Är ett tidigt oljebyte bortkastade pengar eller en nödvändig åtgärd för att bli av med eventuellt metallspån i motorn från inkörningen?
av Malmstroem
Det skadar definitivt inte, men jag tycker inte att det är nödvändigt. Jag gjorde det inte på min bil. Första bytet kom för mig efter ett år och 1500 mil.

Jag tror inte att det ställt till några problem att vänta den tiden.
av dimster
Jag har som tumregel att jag byter olja varje år eller 1000 mil.
Första servicen på V60n gjordes efter 500 mil. Mest för att bilen inte ha de gått längre än så på 1 år.
självklart så skulle jag byta olja på bilen om jag skulle behålla den under så lång tid
olja o filter från autoteilemann.de
plus 20 min jobb på gården
En ny motor släpper alltid ifrån sig ett visst mått av spån.

:D
av perhall
Helt klart var det länge så att bilar servades "för ofta". Minns vår 740 -89 med service var 1000:e mil. Jobbigt och onödigt på en så robust motor och bil. MY78 införde Volvo 1500mil-service men bytte sedan tillbaka till 1000 mil. Man måste dock säga att dagens 3000 mil-intervall är för lång. Många märken har problem med motorhaverier som skulle minska radikalt om man bytte olja oftare. Tycker det är en bra idé med ett extra oljebyte snabbt efter leverans, särskilt om bilen körts in hårt då det väl lossnar mer skit från motorn då (jfr. Motomans run-it-hard brake-in method).
PH
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]