Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80Automat
Tjena. Sen en tid tillbaka så har jag haft problem med bromsen på min s80-99 automat; den tar dåligt (bromspedalen blir hård) samt att den ger ifrån sig ett skrapande ljud. Jag lämnade in den till en vän som har en bilverkstad och alla "mekaniska" delar såg bra ut. Han var till 70% säker på att det var ABS:en som spökade. Bilen klarade besiktningen utan anmärkningar för nån vecka sedan.

Nu till min fråga; har någon haft liknande symptom från bromsen eller ABS:en? Det skrapande ljudet och den hårda pedalen dyker upp när jag är uppe i ungefär 50 km/h, för att avta vid lägre och högre hastigheter.
Det tål att nämnas att jag hade problem med att ABS varningslampan lös sporadiskt i ett par veckor tidigare i vintras, och om jag kommer ihåg rätt så kan det skrapande ljudet ha dykt upp strax efter att varningslampan slutade lysa.

Skulle en lödning av abs-modulen kunna lösa problemen?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av apersson850
Prova att ställa frågan i rätt forum (det här är för nyare versionen av S80), så ökar chansen att du får ett relevant svar.
Grön laddningsindikering

Vet någon vad det är för skillna[…]

Installerade nedan i min v60 2014 för en tid […]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen.. […]

Tidigare ägaren sa att man får krå[…]