Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
Kan inte säljaren fixa lukten INNAN köp, välj en annan bil. Det finns så många V70 att välja på att det inte finns någon anledning att chansa. Om inte priset är så lågt att du själv kan kosta på den allsköns behandlingar och ändå tycka att det är värt det. Men ta den ändå till en rekondfirma innan och hör vad dom tror, dom har ju bra erfarenhet på vad dom klarar av att fixa.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Ett tag hade Shell någon tillsatt doft i sin spolarvätska, kanske inte samma som parfym (det skulle väl föreställa citron vill jag minnas) men på något sätt tog sig lukten in i kupén, ingen hit IMHO
av eijo
AC rengöring brukar innebära att det luktar som om man hade haft tvivelaktigt damsällskap i bilen under ett par veckor efteråt. Sedan brukar det ha försvunnit.

Jag gissar att ACn nyligen gjorts ren. Luktade antagligen illa innan!
Användarvisningsbild
av roadside
eijo skrev:AC rengöring brukar innebära att det luktar som om man hade haft tvivelaktigt damsällskap i bilen under ett par veckor efteråt. Sedan brukar det ha försvunnit.

Edit till mitt inlägg.
När jag tänker efter ,då jag kollade/var spekulant på min bil så luktade den inget speciellt. I samband med köpet så servades bilen, och när den hämtades så stank det som du beskriver.
av Johannnes
eijo skrev:AC rengöring brukar innebära att det luktar som om man hade haft tvivelaktigt damsällskap i bilen under ett par veckor efteråt. Sedan brukar det ha försvunnit.

Ibland om man inte kör AC under en längre period kan det bildas bakterier som luktar unket och för att få bort det häller verkstaden ett antibakteriell medel som stinker som stark parfym. Det försvinner sakta med säkert, så att det bör vara lugnt för dig!!!
av elpapo
Aha, ja någon kemikalie är det. Jag som köpare skulle inte bry mig mer efter det om säljaren hade sagt det. Men svaret var ju bara: Så här luktar alla V70.

Det gör de inte kan jag intyga nu efter fler provkörningar.

Jag köpte en annan V70 idag. Privat dessutom.

Tack alla för svar!3
av elpapo
Jaha, bilen jag köpte luktar även den lite när den får stå någon timme. Men detta tror jag är normalt om ni inte säger annat. Det luktar lite skinn, typ. Tror att det är samma lukt som när man sniffar på skinnet på stolen. Man kan även känna samma lukt i tex tyget på golvklädseln. Tyget på sätet var neutralt.

Bilen är en momentum halvskinnklädsel. Min förra V70 2005 hade också halvskinnklädsel, den luktar inget alls. Men den var fake skinn tror jag och det är det inte i v70II 2008 eller?

Alltid nya lukter förstås när man byter saker och ting, denna är ju inte avstötande men helt klart känner man en lukt/doft. Jag vill ju ha 0 lukt som i förra V70. Ingen doftgran har han använt iallafall, ser inget spår av pälsdjur och det hade han inte heller haft i bilen sade han.

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]