Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rekordämnesrad känns det som!

Hej först och främst, relativt ny på forumet! Reggade mig för nåt år sen man har mest bara läst
Jag undrar vilket motorbeteckning en V70 2,5ft ska ha för att man ska slippa ventiljusteringen vid var 9000:e mil. Jag är rätt säker på att jag läst någonstans att vissa 10:or slipper detta och har nu en 10:a på lut som är byggd -09 och därav funderingen!

Hur instruerar jag isåfall säljaren att ta reda på detta? Är det en kik i motorrummet eller en pling till transportstyrelsen?

Tacksam för svar!
Tydligen är detta svårt att svara på. Knappt Volvo vet.

Här är två trådar om det du kan skumma igenom iaf http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a och http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a

I första tråden kommer det fram att de är motorn med beteckningen B5254T11. Så alla etanolare utom B5254t8 som bara fanns 2009 skall kontrolleras. Beteckningen står på kamremskåpan
Tack för svaret jimpen!

Jag har läst igenom trådarna och drar slutsatsen att jag skulle nog göra det på en -09:a även om det inte behövs med tanke på vad som skrevs om taxibilarna mm. En följdfråga kan ju vara: Vad kostar det att byta topp? Säg att den pajar vid 27000 mil för att man inte gjorde ventiljustering så har man ju 27000:- att då lägga ut på toppen!?

Å andra sidan kommer jag definitivt inte att köpa en bil där det inte är gjort.
Det enklaste sättet är att ta regnr och gå med det till en volvo verkstad och be dem kolla om ventiljustering skall utföras. Om det inte ligger med på serviceschemat så behöver det inte heller utföras! Har 8st Taxi bilar här hemma som alla har rullat över 35000mil MY09 där ventiljustering ej skall göras och det har inte vart några som helst problem med dom och bilarna körs endast på etanol!

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]