Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är S80 V8 en förnuftig bil?

Ja
18
34%
Nej
5
9%
Vad har förnuft med saken att göra?
30
57%
Användarvisningsbild
av CarMan
PeterSfa skrev:Synd att den är så plastig och har så dålig komfort bara.

Jag menar att Volvo har i S80 en modell som borde kunna konkurera med Audi, Benz etc. Men jämför man bilar med samma prislapp, så hamnar Volvon på efterkälken rejält. Det är tråkigt.
Vovlo är bra bilar, men volvos tekniker verkar sakna all vilja att bygga komfort förutom ändamålsenlighet.

Ljudnivån är i den här modellen lite bättre, det tackar jag för även om den inte är i samma klass som andra tillverkar i denhär prisklassen.

Intrumentpanlen är i plastigaste laget, påminnner om Chryslers för halva priset.
Skinnklädseln känns faktiskt mer som ett steg tillbaks till våra äldre modeller.
är du säker på att det är en Volvo du provkört? låter som du beskriver en KIA

dom S80N jag kört faller inte in på din beskrivning
av PeterSfa
CarMan skrev:
är du säker på att det är en Volvo du provkört? låter som du beskriver en KIA

dom S80N jag kört faller inte in på din beskrivning
Jodå, jag missar inte på det. KIA är ju en ren katastrof i sammanhanget, dock vesäntligt billigare.
Jag har testat ett antal bilar i 400k och 500k klassen för jag behöver en annan bil.
Jo i jämförelse med andra bilar i samma prisklass är min bedömning gjord.

Det är liknande erfarenhet jag fick när jag för flera år sedan nu, valde mellan en Renault Megane och en Volvo V40. Efter provkörningen lämnade jag tillbaks V40 med avsmak och köpte Megane. Risigare bil redan som ny än V40 tror jag man får leta länge efter. Jag minns fortfarande ljudnivån surrande i mina öron och hur bilen jassade över hela vägen bara p.g.a lite spår i vägen och ett nyfallet regn. Det vill jag aldrig uppleva igen.

Missförstå inte nu, Volvo är bra bilar i sig. Men de prisar lite väl högt jämfört med vad man får.
Om jag skall köpa en till Volvo förutom de jag tidigare redan haft, så är det enbart S80 modellen som kan bli aktuell. Övriga modellerna är för bantade eller alternativt feldesignade.

Det jag reagerade på i nya S80 var ett kraftigt plastigt intryck, ungefär som man kunde få i amerikanska bilar. Ljudnivån är bättre, men inte bra om man jämför andra i samma prisklass.
Motorn kändes iof pigg och kul, nästan som den V8 jag hade i en Gr Cherokee för några år sedan.

Jag tror att Volvo stirrat sig blind på USA marknaden för denna bil känns väldigt amerikaniserad. Och jag föredrar europeiska bilar.
Ställ S80 bredvid en Benz eller Audi och gör dörrtestet.
Jag förstår inte varför Volvo inte har åtgärdat en så enkel sak som dörrskrammel på en bil som kostar nästan 500kkr

Om Volvo skulle åtgärda allt skrammel i bilen och mer få känslan av Benz när man tar i sakerna. Förbättra skinndesignen i klädseln och gärna "paddade" med lite mer mjuk stoppning runt ikring. Behåll gärna fastheten som kärna i stolarna.
Åtgärda ljudnivån en gång för alla och få den lite lägre än konkurenterna.
Och instrumenteringen, backa på den och lägg in lite mer skinn i designen på instrumenteringen.

Då..Då, skulle S80 kunna vara en riktig höjdarbil som jag gärna pungade ut för på momangen.
Användarvisningsbild
av CarMan
vad är det för bilar du provkört? dom volvobilar som idag är demobiler hoss bilhandlarna är förseriebilar, tänk på det.
Användarvisningsbild
av g00ey
Undrar om jag kan väcka samma beundran om jag klistrar på en V8 dekal på min morsas gamla Volkswagen Polo med en 45 hk motor...
Servostyrning xc-70, 2008

Går väldigt trögt vid stillast&ari[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

@Eliaslundstrom , Värt att kolla, men f&arin[…]

Bra info, håll oss uppdaterade!

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]