Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jsu
Är i färd att byta ut två av fyra sommardäck.

De som sitter på bilen har dimensionen 205/60r16 96w (michelin primacy hp).

Funkar det att på de nya paret ha en annan hastighetsindex typ 92v eller liknande? Det skiljer ju en del i pris.
Tänker dock köpa samma fabrikat och märke på de nya däcken.

Om det inte är att rekommendera, kan man då köpa 96:or med en annan "bokstav" efter, eller bör det vara exakt?
Användarvisningsbild
av hollan
96 är lastindexen och en v70II skall ha minst 96 och xl däck
Destu högre siffra ju mer vikt klarar dom av
Bokstanven är hastigheten och skall igentligen vara de som anges men ett V däck räcker långt
Användarvisningsbild
av Vojje
siffran "96" och "92" anger belastningsindex och det är väl lite onödigt att underskrida värdet som finns angivet i reg.beviset.
bokstaven "w" eller "v" anger hastighetsindex och där kan man slarva lite om man vill. Tror dock inte att man sparar så många kronor på lägre hastighetsindex. Ett däck med högt index är i allmänhet stabilare.

själv ska jag använda 205/65 R15 94V
Användarvisningsbild
av apersson850
Däcken ska klara bilens garanterade axelbelastning och bilens toppfart. Sen kan du köpa vad du vill.
av perhall
Även om en hastighetskod "räcker" kan ju däck ha olika egenskaper när de har olika hastighetskod, eller snarare de har olika egenskaper, frågan är hur mycket som skiljer. Ett 205-60-16 i Primacy HP finns t ex som H, V, W och Y om jag inte minns fel. Då skulle jag hellre ha 2 st Primacy HP och 2 st Primacy 3 (efterföljaren) med samma hastighetskod.
Å andra sidan kör ju 1/5 av Göteborg fortfarande omkring på friktionsdäck i den 20-gradiga värmen och det funkar ju oftast..
PH

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]