Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft bilen parkerad på en allmänparkering (sjukhus) och upptäckte idag att det var en mindre ojämnhet på bakre stötfångare. Vid närmare titt så har en 2-3 cm repa skapats vid övre kant (ovanför dragkrok) och det har blivit några millimeters inbuktning på det området som syns vid reflektion. Ungefär 4-5 olika millimeter stora "jack" finns också utspritt 5-15 cm ifrån den större repan.

Väldigt tråkigt då jag bara hunnit ha bilen i 2 månader och den var rep- och skadefri vid köp. Vad jag kan se är det endast kosmetiska skador och min gissnig är att någon har backat in i bilen vid utbackning och sedan bara kört iväg om bilisten ens märkte att det blev en mindre kollision.

Bilen har helförsäkring med trygghetspaket hos Volvia, men jag har inte mer att gå på annat än:

1) Bilen hade inte skadan tidigare, har vittne att skadan är ny.
2) Vet med säkerhet att jag har inte backat in i något.
3) Ingen lapp, inget vittne av händelsen och har ingen tidpunkt heller.
4) Finns inget som tyder på kollision annat än skadan på min bil.

När jag läser på försäkringsbolagets hemsida verkar det som att det inte finns tillräckligt med uppgifter för att styrka att det är en parkeringsskada. Saknar t.ex. hjulspår eller glassplitter/bildelar på platsen som kan visa att någon annan faktiskt kört in i bilen. Skadan ser heller inte ut om sabotage eller skadegörelse så trygghetspaketet kan heller inte utnyttjas.

Gissar att det skulle gå på ett par tusen att gå direkt till en lackfirma och själva bekosta på arbetet för att få det fint. Frågan jag då ställer mig om det är värt det för en skada som "bara" syns på några meters avstånd när man letar efter det eller om jag ska vänta tills nästa idiot kör in i baken så att det finns mer skada att laga om man ända lämnar in bilen.

Så kort gott, hur skulle ni ha gjort i liknande situation? Kontaktat försäkringsbolaget, bekostat det själv eller ignorera det tills nästa större skada?

Edit: Ändrat från stötdämpare till stötfångare. :D
Senast redigerad av 1 abcd1234, redigerad totalt 0 gånger.
1 månad efter att vi köpt våran V70 så backa sambon in i grannens bil. (trots sensorer) lite skav i hörnet på kofångaren bak. Jag va sur länge å pikar nån gång fortfarande men det är ingen mening å fixa det nu då vi ahr barn å det blir säkert någon mer skada. Vi får ta det innan vi säljer den om det fortfarande är värt det.
Besiktning av skadan är gratis! Kanske mest för vetskapen att det inte är något allvarligt. Vidare är det ”omöjligt” att få rätt på smitningsskada dvs att du slipper självrisken. Man kan ju lugnt säga att alla bucklor på alla bildörrar är parkeringsskador/smitningsskador. Tyvärr.
Och du, stötdämparen är en del av hjulupphängningen.
Du menar stötfångare, även kallad kofångare….
:mrgreen:
Jag skulle kontakta försäkringsbolaget. Dom har som krav att du visar upp bilen hos polisen som bedömer om det är parkeringsskada eller ej.
Var noga med att du har vittne som kan styrka att bilen var hel när du parkerade den, vad jag förstår så har du vittne.
Jag råkade själv ut för en smitningsskada som var betydligt värre där båda dörrarna var intryckta och repor längs hela sidan som besiktigas hos polisen.
Beroende på om det blir bedömt parkeringsskada eller ej så varierar självrisken en hel del.

Artikel på ämnet parkeringsskada
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1 ... ersattning
Senast redigerad av 1 Hanzon, redigerad totalt 0 gånger.
Jag måste säga att det inte är omöjligt att få det godkänt som parkeringsskada, hade själv samma problem med smitning.

Anmälde till Volvia, de avslog via ett standardbrev. Jag ringde upp och sa att jag hade vittne som bekräftade att bilen var oskadd innan händelsen.
Detta fick Volvia att ändra sin bedöming. Handläggaren hade "missat" att vittne fanns.
(Dock var en stor del av lösningen att jag inte godtog ett standardbrev där de inte angav varför skadan inte uppfyllde kraven på parkeringsskada. Detta fick igång samtalet med Volvia åt rätt håll så att säga...)

Detta hände i november 2012.
När jag råkade ut för detta fick jag fylla i denna blankett https://www.folksam.se/polopoly_fs/1.86 ... sskada.pdf och skicka till försäkringsbolaget (Folksam). Visade upp skadan för Polisen nästkommande vardag då det var helg och de hade inte tid. De var dock inte intresserade av lappen jag länkade till. De skrev ihop en egen.

Jag fick betala självrisken på 3000kr men fick bidrag av trafikförsäkringsföreningen på 800kr tror jag det var så blev ca 2200kr.
Jag hade också vittnen som kunde intyga att bilen var hel då den parkerades. Är nog svårt att få ersättning utan vittne.
Självklart är det stötfångaren som har fått sig en törn, man ska inte skriva inlägg innan två koppar kaffe. Har ändrat det nu. :)

Okej, så det finns en chans att få det via försäkringsbolaget, har vittne som kan intyga att det har hänt när bilen stod parkerad. Får ta mig en funderare mig om det är värt besväret (och självrisken) men om besiktning av skadan är gratis är det nog klokt att göra den oavsett.

Har liknande inställning som poseidon att det nog är stor sannolikhet att stötfångaren får sig en ny törn någon gång närmsta åren (självförvållat eller inte) och då känns det nog ännu surare om jag redan lagt ut pengar på att få den fin en gång.

I vilken ordning är det man ska göra det hela? 1) Kontakta försäkringsbolaget. 2) Skadebesiktning. 3) Polisen.

Hur fungerar det med försäkringspremien och skador som denna? Kan det bli en dyrare försäkring om jag går till försäkringsbolaget även om jag inte har varit ansvarig för skadan?

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]