Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyberlelle
Har fått ett erbjudande om att köpa en ny MY-13 V70 D2 automat summum med hyfsat mycket utrustning bland annat HiTech paket och HGV paket. Med v-hjul, motorvärmare och fast drag så skulle priset bli 365 000 och det låter väl rätt okej i mina öron.
Den stora frågan är ju om det är ett bra köp? Har idag en V50 drivE med den "gamla" 1,6 liters dieseln på 109 hk. Om jag uttrycker mig milt så har väl inte den motorn varit direkt felfri. Har haft stora problem på framförallt vintern och vill väl helst inte råka ut för dom problemen nå mer. Har det varit nå stora problem med D2 motorn och hur funkar den i vinterklimat (nu pratar vi riktig norrlandsvinter)?
Sen så undrar jag hur den motorn funkar ihop med powershift lådan? Jag vet ju att det inte är nån racermaskin, men det gör inget. För mig är det viktigast att bilen faktiskt går att lita på och att den har bra komfort.
Om det är nåt annat jag bör tänka på så får ni ju gärna säga till.
av mattish
Jag är väldigt nöjd. Hyffsat snål, men ganska dyr bil. Min vart nästan lika dyr som kollegans XC70 D4 AWD AUT med dynamic edition...

Efter servicen och uppdateringen av powershiften så slänger den inte i 6e växeln längre i 50, vilket resulterade i motorvarv på 700 rpm. Kändes verkligen inte bra!
av cyberlelle
Då kommer fler frågor..

Är det nåt problem att bilen stått som visningsbil i nästan ett år och den väl knappast är startad en enda gång sen dess?
Går det att se i VOC appen vart bilen befinner sig just nu? Skulle vara väldigt bra om det gick?
Användarvisningsbild
av Guligan
Nordic har inte ens all Kineticutrustning, den är alltså steget mellan basbil och Kinetic.
av refbob
cyberlelle skrev:Har fått ett erbjudande om att köpa en ny MY-13 V70 D2 automat summum med hyfsat mycket utrustning bland annat HiTech paket och HGV paket. Med v-hjul, motorvärmare och fast drag så skulle priset bli 365 000 och det låter väl rätt okej i mina öron.
Den stora frågan är ju om det är ett bra köp? Har idag en V50 drivE med den "gamla" 1,6 liters dieseln på 109 hk. Om jag uttrycker mig milt så har väl inte den motorn varit direkt felfri. Har haft stora problem på framförallt vintern och vill väl helst inte råka ut för dom problemen nå mer. Har det varit nå stora problem med D2 motorn och hur funkar den i vinterklimat (nu pratar vi riktig norrlandsvinter)?
Sen så undrar jag hur den motorn funkar ihop med powershift lådan? Jag vet ju att det inte är nån racermaskin, men det gör inget. För mig är det viktigast att bilen faktiskt går att lita på och att den har bra komfort.
Om det är nåt annat jag bör tänka på så får ni ju gärna säga till.
Jag tycker du skall satsa på en "svensk" dieselmotor.
Jag fick en xc70 d4AWD Dynamicedition (nkl. skinn + 17" alu) för nästan samma pengar. Dock ingen taklucka. Men väl WOC och 7" stereo, Så jämfört med detta så tycker jag att jag gjorde ett fynd :)
av cyberlelle
Det fick bli den bilen. Nog hade jag gärna tagit en annan motor, men tyvärr så fanns det inte nån med samma utrustning då. Räknade på att beställa en MY-14 med ungefär samma spec fast en D3 men priset sprang iväg med över 50 000 :- efter att vi brutit arm om priset endel så därför fick det bli den här..
Nu är det bara att invänta att dom gör den klar för leverans så troligtvis får jag hämta ut den till veckan.
Användarvisningsbild
av ziaal243
grattis
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]