Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeO
Morrn!

Blev inatt väckt av en granne som meddelade att bilen stod och blinkade (blinkersen) men han var ganska säker på att den INTE tutat. Jag knallade ut och gjorde en snabb okulärbesiktning och kunde inte se några tecken på åverkan. När jag låste upp blinkade larmindikatorn på instrumentpanelen snabbt och bekräftade att larmet löst ut.

#1 Finns det någon logg så att jag kan få reda på vilken sensor som triggat larmet?

#2 Om svaret på föregående fråga är "ja", kan jag komma åt den själv eller måste jag åka till verkstad för att läsa ut loggen?

#3 Var sitter sirénen? Jag antar att den är ganska svårt att komma åt utifrån? Tänkte om någon först tystat den med raklödder eller något vilket jag hört ska vara populärt.

Jag tror och hoppas att det berodde på "folie-filten" jag har på vindrutan såhär års men ska ut och lösa ut larmet för att se om/hur det låter när grannarna vaknat :-)
Användarvisningsbild
av hollan
1 ja
2 nej endast vida
3 nej sirenen sitter under torkardiket och på nyare i vä fr hjulhus kommer ej ihåg riktigt var brytpunkten går
av MickeO
Tack för svaret.

Råkar det finnas någon konsument-variant av VDIS? Jag antar att svaret är nej? :-/

Det finns ju såna där eftermarknads-felkods-läsare men jag antar att dom inte ger den här typen av detaljerad info utan enbart hämtar loggade felkoder?

Edit: Eller ännu hellre mjukvara och kabel till laptop så att man slipper betala för en "massa" hårdvara i onödan?
av hamre
Sök på forumet efter DICE så hittar du mycket information.

När jag köpte min kostade den runt 1600:-

Helt underbar att ha för att läsa felkoder och ändra parametrar på bilen. :)

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]