- fre 23 nov 2012, 18:59
#702701
På t.ex. Ford Focus visas aktuell bränsleförbrukning i l/h när man står på tomgång. På min 2,5FT finns det inte.
Men man kan kolla tomgångsförbrukningen genom att rulla med friläge och motorn på tomgång i 100 km/h (svagt utförslut). Avläst förbrukning i l/100km är då lika med tomgångsförbrukningen i l/h. På 2,5FT är den ca 1,5 l/h (E85). Man bör rulla ut med sakta sjunkande hastighet från t.ex. 120 km/h eftersom det tar en viss tid för tomgångsförbrukningen att stabilisera efter att motorn belastats. Vid 100 km/h gör man avläsningen.
Jag tycker det är brist på fantasi/vision av biltillverkare att inte visa t.ex. tomgångsförbrukning eller andra värden som enkelt kan beräknas i mjukvara. Inga större kostnader per bil för programutvecklingen. All hårdvara existerar ju redan. T.o.m. skärmen finns ju med Sensus. :mrgreen:
Men man kan kolla tomgångsförbrukningen genom att rulla med friläge och motorn på tomgång i 100 km/h (svagt utförslut). Avläst förbrukning i l/100km är då lika med tomgångsförbrukningen i l/h. På 2,5FT är den ca 1,5 l/h (E85). Man bör rulla ut med sakta sjunkande hastighet från t.ex. 120 km/h eftersom det tar en viss tid för tomgångsförbrukningen att stabilisera efter att motorn belastats. Vid 100 km/h gör man avläsningen.
Jag tycker det är brist på fantasi/vision av biltillverkare att inte visa t.ex. tomgångsförbrukning eller andra värden som enkelt kan beräknas i mjukvara. Inga större kostnader per bil för programutvecklingen. All hårdvara existerar ju redan. T.o.m. skärmen finns ju med Sensus. :mrgreen:
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."