Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Raymond skrev:Kommer inte ihåg om det var alla modeller från MY13 eller endast V40, men på dom går ACC över til "vanlig" CC når radaren blockeras. Har även förbettras på andra punkter, t.ex börjar den accellerera själv när du skal köra om. När du setter på blinkers börjar den ta igjen bilen framför så at du har påbörjat accellereation före du byter fil.
"Be careful what you wish for"...
Glöm inte att föraren är ansvarig för bilens framförande. Personligen skulle jag ju inte vilja sitta i tingsrätten för att ett kretskort gått på lunch och gör något med min bil. Men jag förstår att bekvämligheten har stor betydelse.
Mvh
/RID
av KARDOX
Håller med TS, det händer att man önskar kunna använda farthållaren utan den adaptiva delen. Dock tycker jag att den fingerar över förväntan med automatlådan, han ger ordentligt med gas när det blir öppet framför, mer än vad jag hade gasat. :)
KARDOX skrev:Håller med TS, det händer att man önskar kunna använda farthållaren utan den adaptiva delen. Dock tycker jag att den fingerar över förväntan med automatlådan, han ger ordentligt med gas när det blir öppet framför, mer än vad jag hade gasat. :)
Nja, att skaffa sig automatik som gasar mera än vad man själv skulle göra känns inte riktigt rätt. Men vi är olika som personer.
Nej, säger jag till AAC utan nöjer mig med vanlig farthållare.
Så här ser det ut i manualen till Volvo V40 2013.
Kan ju hoppas att denna funktion finns till nästa modellår även i V70.

Om den fungerar bra i verkligheten har jag ingen erfarenhet av men det verkar ju ok.

Bild
Farligt med sån funktioner i allmänhet. Ansvaret tas över av bilen
och föraren tappar både i kompetens och koncentration.
Visst förhindrar de säkert en olycka eller två och trafikflödet
kanske blir lite jämnare om alla hade dessa. I slutändan
är det ändå förarens ansvar!
Men det är klart att en sån funktion är väl bra i lämmeltåget på
väg till jobbet...

Att det tillför fler moment genom att behöva stanna och göra rent sensorer
eller sitta och knappa i menyer, eller tom behöva åka till en verkstad då och
då för att det krånglar kanske är ok...

Och vad hände med "av och på" knappen då? Den försvann in i menyer i system
som är i ständiga behov av uppdateringar för att få en "god funktion".
Knappen var det ju bara att fälla ut ett finger och trycka på. Fungerade
varje gång.

CC till alla!

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]