Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av putsare
Har en v70 2,5t 08 som ska in på service-
Enligt volvo så är det oljebyte och kupefilter.
Sen ska det vara någon uppdatering säger dom vad är detta?
av perhall
Vilken omfattning servicen har är svårt att säga utan att veta historiken. De tidiga MY08 hade 2 år/3000 mil, senare 1 år/3000 mil. Sen beror det på i vilken takt bilen servats, det heter ju eg. 3 6 9 12 15 t mil-service, vilken service det är vid 13 t mil är osäkert./PH
av JohnB
Det går inte veta vilken uppdatering som görs innan servicen. Bilen kopplas upp mot Volvos system och det görs en kontroll på alla moduler vilken mjukvaruversion de har. Finns det en ny mjukvara till någon av modulerna så uppdateras just den modulen. Jag skulle vilja påstå att uppdateringen av mjukvara som Volvo använder som dragplåster nu när originaldelar inte har samma dragkraft som tidigare mest är ett PR-trick. Det finns ju ingen större mening med att uppdatera mjukvara om man inte har något problem så Service 2.0 är mest ett sätt att lura blåögda kunder med att deras bil kommer att fungera sämre om man inte har "senaste" mjukvaran när det i verkligheten sällan finns några uppdateringar när bilen har några år på nacken. Om du gjort den kompletta servicen på 12000 mil är det inget annat än motorolja, oljefilter och kupéfilter som ska bytas och det klarar vilken verkstad som helst. Det går såklart att använda Volvo originaldelar även om man anlitar en annan verkstad. Den fördel med att serva på Volvo som jag kan se är att man får förlängd Volvo assistans men i vissa regioner är det nog billigare att teckna falck euro assist eller liknande.

/John
av perhall
Det är väl också så att det är mycket mer sannolikt att det kommer ny användbar mjukvara till en bil/modell som är ny än en som är gammal. Min tidiga 2,5T MY08 fick grafisk visning av parkvarnaren vid en tidig service. Det var värdefullt. Det är mycket mer sannolikt att det kommer en ny mjukvara till min T4 (ganska ny motor) producerad i april 12 än att det gör det till en fem år gammal 2,5T, eller hur!? /PH

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?