Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Spotify i bilstereon är naturligtvis bra men med lättåtkomligt Internet kommer man ju åt allt. T ex hela Sveriges Radios utbud av lagrade program som kan göra att en lång resa känns kortare.

När det gäller hur bilen åldras så känns det som om både navigationssystem och nuvarande mediesystem åldras de också och det rätt snabbt.

En bra skärm med rätt placering och som båda förare och framsätespassagerare lätt kan manövrera är grunden i ett användbart system.
Självklart är det ingen nackdel om vissa delar av hårdvaran kan uppgraderas vid behov. Att mjukvaran kan uppgraderas är väl en självklarhet.

Systemet kommer att fungera oavsett om man glömt sin telefon hemma eller ej, vilket jag ser som ett plus.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av joel80
Raymond skrev:Det kommer, garanterat! Läste presis i dagarna att Volvo har ingått samarbete/avtal med Spotify.
Det låter ju trevligt, men lite enkelspårigt.

Om Spotify går i graven om några år eller 5-6 år så är det en totalt bortkastad funktion.
Vore kanske bättre att som tidigare nämnts, integrera någon slags dator och sen kunna ha "appar" eller så för t.ex spotify. Om något bättre sen kommer kan man utveckla nya appar till det fortfarande fungerande systemet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det går ju 100% åt andra hållet.....

Man har ju byggt in en skärm som aldrig någonsin kan bytas ut då infotainment har idiot-hård-integrerats med färddator, larm och klimatanläggning.

För att fullständigt blockera alla möjligheter använder man properitära icke standardiserad mjukvara, hårdvara och interface.
av perhall
Fast så otroligt snabbt går det ju inte... och oavsett hur man integrerar ser ju inredning och teknik gammalt ut efter ett tag. Måste säga att min MY11 V70 var rätt lik MY97 528i gällande telefonintegration. Redan då för femton år sen var GPS-integrationen bättre i BMW:n och ungefär i nivå med Sensus... fast med kassett och CD-växlare:)

Kan dock tro att det blir värre med stora skärmar som en ny 6-serie med 10-tumsskärm. Den kanske kommer att se hemskt ointegrerad ut om sju år... jag hade en 528i med GPS, stor färddator, park-värmare etc. Högintegrerad då, nu ser den väldigt lattjo ut med kassett, liten skärm etc. men min "nakna" 528i med telefon ser nog ok ut nu och påminner som sagt mycket om min förra MY11 V70... som också är ganska stilren och "skärmfri" i interiören...
PH
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Om det kommer en sådan funktion hoppas jag innerligt att den dels blir galvaniskt åtskild från bilens övriga elektronik samt att mjukvaran (som dessutom bör vara baserad på OS400/VMS :lol: eller något annat virussäkert gammalt OS) bränns in i eprom-kretsar för att hindra att elak kod letar sig in (vilket kommer att bli ett problem om man ska öppna för appar och liknande...).
av 2444ever
OptimusPrime skrev:Om det kommer en sådan funktion hoppas jag innerligt att den dels blir galvaniskt åtskild från bilens övriga elektronik samt att mjukvaran (som dessutom bör vara baserad på OS400/VMS :lol: eller något annat virussäkert gammalt OS) bränns in i eprom-kretsar för att hindra att elak kod letar sig in (vilket kommer att bli ett problem om man ska öppna för appar och liknande...).
Var nu inte så taskig mot alla hackers out there, skulle väl vara kul för dem med lite nya "marknader" att jobba med :)
Tänk bara, ett virus ger följande popup "Du har farlig programvara i bilen, klicka här för att ta bort detta", efter klick där så funkar inget om man inte sätter in x kr på något konto, o.s.v... Eller varför inte fullt med små trevliga Nigeria-brev i inboxen (utgår från att en mailklient också blir möjlig om det blir möjligt med Internet). Ja, en helt ny värld med nya möjligheter öppnas.
av Jimpen89
Och nu fick du svaret i en annan tråd http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=89625
The Volvo Sensus Connected Touch is an example of our commitment to providing customers with a connected car to help manage their connected lives. Connected Touch offers customers access to numerous applications and services ranging from areas of Travel & Navigation, Entertainment, Information & Communication and Convenience oriented services. With the current discussions on driver distraction issues in mind, the Connected Touch comes with various "Command & Control" features such as Voice control, steering wheel button controls and touch interface. We believe that our customers expect connected features inside and outside of their cars and we are not willing to compromise a safe driving experience while bringing connected features to our customers. That is why Volvo always puts safety first at the same time that these services can be consumed, without jeopardizing safe driving.

The full feature set of Volvo Sensus Connected Touch includes:

- Full Internet Browsing
- Connected On Board 3D Navigation with
- Dangerous Zone Warnings
- Internet Traffic Info
- Parking Services (available parking spaces)
- Trip info (Info on interesting points near your route - Wikipedia read out and pictures)
- Internet Map (Google) including search and send destinations to the Navigation System
- Internet Radio (Tunein)
- Internet Streaming Music (Spotify) fully integrated, Spotify World first!
- Music search by Voice Recognition on all music sources
- Volvo Service Locator, find the 5 nearest Volvo dealers or your preferred Volvo dealer
- WiFi Hot Spot network in car
- Mirror Link (smartphone applications mirrored onto car's display)
- Apps/Applications
- App store for updates
- Local of Global Weather and forecast
av IamEsse
VolvoB20 skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Visst finns det mängder med bra alternativ för att göra bilen till ett rullande inforum men det jag är ute efter är den totala integrationen med bilens övriga system
Viken rysare.. så varje gång det tex kommer något nytt som 2G, 3G, 4G eller tex en ny Andoidversion eller iOS version är det bara att skrota bilen och köpa en ny som man gör med sin telefon. Dvs en gång per år.

Men det kommer nog, det är ju alla tillverkares dröm att deras produkt blir värdelös och man måste köpa ny årligen. Blir ju dyrt om man integrerarin hela bilen i den produktlivscyckeln.
Det är väl tvärt om - iOS kan du uppdatera på flera år gamla iPhones och flera Androidtelefoner kan få in nyare system.

Skall du uppgradera bilen idag så behöver den in på service och det kostar tusenlappar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
IamEsse skrev:
VolvoB20 skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Visst finns det mängder med bra alternativ för att göra bilen till ett rullande inforum men det jag är ute efter är den totala integrationen med bilens övriga system
Viken rysare.. så varje gång det tex kommer något nytt som 2G, 3G, 4G eller tex en ny Andoidversion eller iOS version är det bara att skrota bilen och köpa en ny som man gör med sin telefon. Dvs en gång per år.

Men det kommer nog, det är ju alla tillverkares dröm att deras produkt blir värdelös och man måste köpa ny årligen. Blir ju dyrt om man integrerarin hela bilen i den produktlivscyckeln.
Det är väl tvärt om - iOS kan du uppdatera på flera år gamla iPhones och flera Androidtelefoner kan få in nyare system.

Skall du uppgradera bilen idag så behöver den in på service och det kostar tusenlappar.
Det jag menar är föjande... min telefon är väl över året gammal nu.
-Den saknar 4G stöd i Europa
-Den har inte minne nog att köra de senaste krävande apparna effektivt
-Den har inte Quadcore
-Den har inte NFC
-Etc
-Etc..

Så efter ett år är det redan dags dags för en ny lur, Utvecklinegn går ju raketsnabbt och man vill byte varje år.

Hade den varit hårdsvetsad in i instrumentpanelen hade man ju fått stå ut med den i 25 år innan bilen skrotats.

Kommer ni ens ihåg hur telefoner såg ut för 25 år sedan....

Det är galet att svetsa ihop en telefon/internetterminal som man vill byta varje år med en bil som ska leva i +20 år.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?