Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KARDOX
Hej,

Har haft struligt med min växellåda, haft in bilen på bilia verkstad.
Det struliga är att den växlar konstigt och hårt, samt när man lade växelväljaren från D till R så ryckte han till hårt, nästan smällde.

Det som har blivit gjort är följande; Oljenivå- kvalitet kontroll, adaption av lådan.

Efter adaption så växlar han mycket finare och bättre. Dock tycker jag fortfarande om man drar växelväljaren snabbt från D till R så rycker han till lite hårt. Är det någon som kan bekräfta att lådan beter sig på det viset normalt? Om man för väljaren från D till N och väntar en millisekund och sedan för han till R, då känner man inget/väldigt lite.

Någon som kan hjälpa en oroad V70 förare?
av Kryss70
Känner av mina växelväljarval när bilen stått och om de görs ett läge i taget. Särskilt till R. Min är annorlunda, snabbt växelval efter t.ex nattvila ger inga distinkta hack.
Efter en minuts körning känner jag inte av något alls om man t.ex går från D till R, mer än att vald växel då engageras av växellådan och drivning vill påbörjas. Som det ska alltså.

Några smällar har jag än så länge sluppit. Tyder ju på väldigt felaktigt beteende där (N)
Du står väl helt still när nytt läge görs?
av KARDOX
Självklart står jag still.

Det går bra att växla till vilket läge som helst dock ej från D till R då får jag ett hack om än ett litet efter adaption.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min uppvisar inga sådana konstigheter. Däremot har den haft egenheten att ibland göra en rätt hård nedväxling inför en korsning eller cirkulationsplats. Det har dock botats med ny programvara och adaptionskörning.
av lindgren191
Jag har liknande problem.
har en ocean race 2,4d 2009 21000mil. smäller/rycker enbart när man lägger i läge D.
ibland inget alls. och ibland mycket. Det kvittar om lådan är varm eller kall.

sen kan den även krångla vi kickdown i låga farter. den kan då smälla i en lägre växel. dock inte i högre farter.

det som gjorts på helmia bil är oljebyte med spolning. nollställning av adaption. och ny adaption av växelspak/läges adaption.

TYVÄRR utan framgång. enda skillnaden är att lådan växla mjukare.

det jag hört är att man kan byta en backventil i lådan.

kan någon komma med några ideer?
av KARDOX
Har nu gjort en oljebyte/spolning av lådan. Dock kvarstår problemet. Nästa steg enligt verkstaden är att byta ventilpaketet.

Det som har blivit bättre med vidtagna åtgärder är att lådan växlar mjukare när den går bra, dock om man smyger från stillastående och har ytterst litet gaspådrag, när lådan ska växla till tvåan så gör den det med besked, växlar i tvåan med en smäll. Det blir riktigt ryckigt.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?