- tor 10 jan 2013, 07:27
dst02 skrev:dissonans skrev:Landsväg brukar de allra flesta bilar klarar sig på eller under spec.
0,51 blandad är väl tokbra, finns väl inte någon som på allvar tror på 0,45?
Nä spec är fantsisiffror å verklighet en annan, de vet ju alla. Driven låg på mellan 0,51 å 0,6 å vad jag menade var att skillnaden mellan spec å verklighet var procentuellt större på driven än på min nuvarande bil.
Att DRIVe är hårt optimerad för att klara 119g är väl ingen hemlighet. Misstänker att SAAB inte gjorde samma hårda optimering på 9-3 Biopower. Räckte väl att den hamnade under 0,92l/mil på bensin för att klassas som miljöbil? Inte ens nya 9-5 TTiD4 (eller vad den hette) var speciellt optimerad för körcykeln. Föga förvånade att SAAB stämmer bättre angivet/verkligheten.
Men som vi så många gånger sagt förr, det hänger mer på föraren än på bilen! En gammal V70N MY05 2,4 170hk aut. som ligger på 0,82l/mil mätt på pumpen under flera år och över 10000 mil och då klagar ändå den ena föraren på att den andra kör hårt och drar upp snittet. Den bilen har rullat Alingsås-Stockholm (Södermalm) ToR utan att tanka! Även Alingsås-Umeå utan att tanka! Det hade jag förmodligen inte klarat utan att bli galen på kuppen...
20" 8-ekrad, Silver, Diamond Cut