- tor 10 jan 2013, 16:06
#716458
Här kommer information om ett problem och en lösning på V70 II 2,5FT.
Det började med att jag tankade 95okt istället för Etanol och anledningen till det är att jag är lite "feg" under vintern, vi kan ha -35c i ett par veckor (om det vill sig illa) därav mitt beslut att byta bränslet under vintern. Det går säkert bra att köra på Etanol, men...
All service är gjort enligt serviceplanen.
Misstag:
Jag tankade 95okt och körde kanske 5 minuter sedan ställde jag bort bilen över natten. När jag skulle starta på morgonen så gick den dåligt "säkert på grund av adaptionen som skall göras" = köra bilen i jämn hastighet i ca 15 minuter, (jag tänkte inte på detta).
Ringde min Volvo handlare och gjorde en beskrivning av mitt "bränslebyte" han sa: Det är bara att du kör en stund då skall det "gå till sig".
Sedan sa han -hör av dig om det inte blir bättre. = bra telefon service tycker jag..
Jag körde ca 20-30mil och bilen gick dåligt ibland och det blev värre. Provade även att öppna/stänga tanklocket och sedan köra i jämn hastighet i 9 mil, mm.., varningar dyker upp på mätaren "nedsatt motorprestanda" ibland, men försvinner av sig själv gång på gång, bilen varvar inte upp (vid 2500rpm) ibland, fart-hållaren fungerar inte, etc, , "Motor service erfordras kommer" på mätaren.. Gul motorlampa lyser "ibland"..
När jag körde med bilen sista gången så gick den knappt på tomgång (miss tänder och varvtalet på tomgången pendlar mellan 500rpm-1700rpm.
Jag beställer tid på Volvo.
Volvo tar in bilen och gör en provtryckning (för att kontrollera luftläckage), kör en diagnos, etc..
Åtgärder: Tändstiftsbyte + uppdatering av all mjukvara. 0-ställning av bränsleblandningen=5% etanol. Lite konstigt att tändstiften var dåliga, kan vara fabrikationsfel alt att något hände vid mitt "bränslebyte", service är alltid gjort och tändstiftbyte är vid 6000 mil, vad jag förstår.
Den går helt perfekt nu och jag är riktigt nöjd med min Volvo verkstad.
Det kostade 1900:- inkl material.
Det började med att jag tankade 95okt istället för Etanol och anledningen till det är att jag är lite "feg" under vintern, vi kan ha -35c i ett par veckor (om det vill sig illa) därav mitt beslut att byta bränslet under vintern. Det går säkert bra att köra på Etanol, men...
All service är gjort enligt serviceplanen.
Misstag:
Jag tankade 95okt och körde kanske 5 minuter sedan ställde jag bort bilen över natten. När jag skulle starta på morgonen så gick den dåligt "säkert på grund av adaptionen som skall göras" = köra bilen i jämn hastighet i ca 15 minuter, (jag tänkte inte på detta).
Ringde min Volvo handlare och gjorde en beskrivning av mitt "bränslebyte" han sa: Det är bara att du kör en stund då skall det "gå till sig".
Sedan sa han -hör av dig om det inte blir bättre. = bra telefon service tycker jag..
Jag körde ca 20-30mil och bilen gick dåligt ibland och det blev värre. Provade även att öppna/stänga tanklocket och sedan köra i jämn hastighet i 9 mil, mm.., varningar dyker upp på mätaren "nedsatt motorprestanda" ibland, men försvinner av sig själv gång på gång, bilen varvar inte upp (vid 2500rpm) ibland, fart-hållaren fungerar inte, etc, , "Motor service erfordras kommer" på mätaren.. Gul motorlampa lyser "ibland"..
När jag körde med bilen sista gången så gick den knappt på tomgång (miss tänder och varvtalet på tomgången pendlar mellan 500rpm-1700rpm.
Jag beställer tid på Volvo.
Volvo tar in bilen och gör en provtryckning (för att kontrollera luftläckage), kör en diagnos, etc..
Åtgärder: Tändstiftsbyte + uppdatering av all mjukvara. 0-ställning av bränsleblandningen=5% etanol. Lite konstigt att tändstiften var dåliga, kan vara fabrikationsfel alt att något hände vid mitt "bränslebyte", service är alltid gjort och tändstiftbyte är vid 6000 mil, vad jag förstår.
Den går helt perfekt nu och jag är riktigt nöjd med min Volvo verkstad.
Det kostade 1900:- inkl material.