Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Macckan74
Hej!

Jag söker råd och tips gällande 2,5 FT motorn. Bränsleförbrukning,servicear, bra å dåligt över lag..
Tacksam för alla svar, negativa som positiva men seriösa.. Bilen är en V70 - 09, som jag e intresserad av.

Tack på förhand/ Macckan
av Rådlös
Nu önskar jag att jag hade haft en 2,5 FT, men det har jag inte. Bara en 2.0F och det finns lite skillnader så jag skall inte berätta mer om det mer än att 2,5 är en bättre motor. Men det finns många och långa trådar om detta här på forumet. Sök och du kommer att hitta massvis.
av s802,5T
Hej! Jag kör en 2011 med polestar! Den har gått ca 3000 mil! Jag har inte haft några problem! Den startar alltid än fast den stått utan motorvärmare i minus 25! Bor i Västernorrland! Gällande bränsle förbrukningen så bryr jag mig inte så mycket! Kör korta sträckor och få mil per år! Har man 258 hk under huven så tycker jag att man idiotförklarar sig själv om man jagar deciliter! Motor är underbar, går tyst och kraften finns där! Den går att köra hyfsat snålt, men hur kul är det!
Användarvisningsbild
av Jefe
Hej har en S80 2.5FT -10 Automat med 7000 mil på mätaren som jag haft sen i slutet på Augusti. Är supernöjd hittills. Bränsleförbrukningen i stan med etanol är väl ganska hög ca 1.9 liter milen men det är inget jag tänker på. Mjuk gång med mycket kraft och mycket tyst.
Användarvisningsbild
av Camel
Användarvisningsbild
av Guligan
Det är en kanonbil! Jag skulle ändå fundera på att titta närmare på MY10 eller nyare. Lite mer motoreffekt, samt trevligare inredning i bilen. Alternativt givetvis att lösa motorfrågan med hjälp av Polestar på -09:an...
av Jimpen89
Har bara bra erfarenhet av motorn. Min har nu rullat 17 600 mil och närmar sig kamremsbyte på 18 000 mil som kommer svida i plånboken. Den har rullat 4000 mil under det dryga året jag haft den i mina ägor. Inte det mest ekonomiska att köra den då man kör så mkt men från och med 2013 så ramlar jag ner på 1500 mil/år iom nytt jobb. Så då blir den mer ekonomisk.

Det jag gillar är den tysta motorn och att 6ans växel kan användas så pass mkt till och med i ganska låg hastighet. Man slipper växla för att köra om vilket jag älskar. Bara att trycka på gasen.

Kallstart med etanol i -25 fungerar utan problem. Kan ibland ta lite längre tid att starta men den brummar igång

Det negativa är väl serviceintervallet på 1500 mil då man kör mkt. Kan inte komma på något mer negativt just nu
av Rille67
Guligan skrev:Det är en kanonbil! Jag skulle ändå fundera på att titta närmare på MY10 eller nyare. Lite mer motoreffekt, samt trevligare inredning i bilen. Alternativt givetvis att lösa motorfrågan med hjälp av Polestar på -09:an...
Precis en 2,5FT MY09 behöver absolut Polestar. Då blir den så här.
Obs! Det är inte jag som lagt ut denna film ;-)
av jpennerb
Rille67 skrev:
Guligan skrev:Det är en kanonbil! Jag skulle ändå fundera på att titta närmare på MY10 eller nyare. Lite mer motoreffekt, samt trevligare inredning i bilen. Alternativt givetvis att lösa motorfrågan med hjälp av Polestar på -09:an...
Precis en 2,5FT MY09 behöver absolut Polestar. Då blir den så här.
Obs! Det är inte jag som lagt ut denna film ;-)
Njea...kör med autotech istället så hänger man av en T6 på motorvägen! :-)-)

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?