Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jpennerb skrev:Underligt att jag kunde dra 1540kg med min gamla 945 ltt och sen bara 1600kg med en modern bil med betydligt bättre chassi, bromsar och motor.
Glöm inte att ta med i beräkningen att en V70II väger nästan 200kg mer. Det är vikt som drivlinan ska klara av också.
apersson850 skrev:Inte alls. Under körning är det inga problem med manuell låda. Det är ju bara vad motorn orkar. Men för helbilsgodkännandet krävs ett antal upprepade starter i backe. Det är de som frestar kopplingen. En bra kyld momentomandlare är tåligare mot sånt. Det finns en anledning till att tungdragare, entreprenadmaskiner och liknande har hydrostatisk drivning.
Volvo Trucks har en låda som kallas PowerTronic, antar att det är den du menar. Har provat en lastbil med PowerTronic en gång på Volvo Demo Centers terrängbana. Helt fantastisk, det fanns alltid kraft och minimalt med slirande.
Ja, logiken i släpvagnsvikter är märklig. Den sätts ju helt av tillverkaren. Minns 1982 när Mazda 626 drog 1600 kilo och 245 GLT 1500... hur orimligt som helst. /PH
Såvitt jag har förstått sätts inte släpvagnsvikten fritt av tillverkaren längre, utan det finns krav på förmåga till start i backar, med max släpvagnsvikt påhängd, som bilen måste klara. Så det går inte att höfta till med 1800 kg bara för att man tycker att fjädringen bär bra. Om motorn är liten och klen, måste man slira mer på kopplingen, och då brinner den upp om man tog i för mycket med släpvagnsvikten.

Jag tänkte på Allisonlådorna till Scania, men alla lastvagnstillverkare torde ju ha liknande konfigurationer. Allisonlådorna är i princip samma sorts lådor som Geartronic till Volvos personbilar, alltså med hydraulisk koppling. Allison rekommenderas för bilar som startar och stannar mycket, rangerar släp, för att undvika att kopplingen slits upp i förtid. Vanligt förekommande på distributions- och sopbilar, exempelvis. Brandbilar brukar också ha dem.
perhall skrev:Ja, logiken i släpvagnsvikter är märklig. Den sätts ju helt av tillverkaren. Minns 1982 när Mazda 626 drog 1600 kilo och 245 GLT 1500... hur orimligt som helst. /PH
Min Mazda 626 -89 var reggad för 1860 kg :-O) . Jag körde över 30.000 kanske 35.000 mil med den, ofta med mycket tunga släp.

När jag till slut fick göra mig av med bilen så var det för rosten tog karossen. Däremot gick motor/koppling/växellåda/drivlina perfekt efter dessa +30.000 mil, aldrig lagat eller bytt en del. Så visst går det att göra saker som håller ihop.
Guligan skrev:
apersson850 skrev:Inte alls. Under körning är det inga problem med manuell låda. Det är ju bara vad motorn orkar. Men för helbilsgodkännandet krävs ett antal upprepade starter i backe. Det är de som frestar kopplingen. En bra kyld momentomandlare är tåligare mot sånt. Det finns en anledning till att tungdragare, entreprenadmaskiner och liknande har hydrostatisk drivning.
Volvo Trucks har en låda som kallas PowerTronic, antar att det är den du menar. Har provat en lastbil med PowerTronic en gång på Volvo Demo Centers terrängbana. Helt fantastisk, det fanns alltid kraft och minimalt med slirande.

Alla stora tillverkare har nog det. Det är hopplöst att köra distributionstrafik eller någon form av tungt lastad men låg medelhastighet med annat än momentomvandlaraut. Scania kör med allison, volvo har uppenbarligen också en lösning. Även alla city/förortsbussar kör med liknande lösningar.

Det kan vara en riktig fröjd att köra. Så otroligt mycket mindre slir än hos personbilarna (ev. bmw undantaget? Den åttastegade ZF har nog extremt minimalt med slir mtp acctiderna den ger. ZF, bra skit.)
apersson850 skrev:Tycker att de flesta tunga fordon med momentomvandlare har mycket höga varv på motorerna nästan jämt. Lyssna på en buss, exempelvis.
De nyaste Volvo o Scania bussarna har stort sett inget "slir" alls i automatlådorna och då menar jag inte typ "ishift" lådorna i volvo. De Volvo vi har och kör i Partille kan du inte ens lägga i växeln innan handbromsen e släppt. Då börjar det tuta kraftigt. Scaniabussarna vi har i Mölndal är lite mer "slir" på men inte nått nämnvärt de lägger i fast växel omedelbart. Nackdelen med detta är att körningen med dessa vagnarna tenderar ibland att bli ryckig främst vid inbromsning. De nyaste Scania varvar knappt över 1200 rpm innan de växlar upp o då morrar motorn ordentligt i backar o.dyl. kan ibland bli så att hela bussen vibrerar av motorns låga varvtal. kan nämna att max varvtal på dessa motorerna ligger på 2500 rpm och maxvridet ligger 1200-1900 rpm ungefär.
Dogfight
(busschaufför Keolis)

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?