Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EFI93
Har bytt belysningen på släpvagn till led belysning. På gambilen funkar allt perfekt. Men på 08an så småflimmrar blinkersen hela tiden och när man blinkar så blinkar blinkersen på bil och släp väldigt snabbt samt att bilen larmar att blinkerlampan är trasig. Finns det någon enkel lösning på problemet?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det finns två enkla sätt.

Det tråkiga: byt till vanliga lampor.

Och det andra: sätt effektmotstånd parallellt med dioderna så att belastningen blir densamma som med vanliga lampor.
av mattish
Eller köp en uppgraderar trailermodul. Kommer inte ihåg när det var ifrån, men tror det är från 2013 som bilen fixar led på släpar..
av umekille
Biltema har ett motstånd som kopplas vid varje lampas kabel och jordas
Det fungerar så att det tar så mycket ström(ampere) då det ansluts som en vanlig
glödlampa skulle gjort. Har du diodlampor i nyare bilen skall det fungera med dioder på släpen.
Detta fenomen kan också ha med att diodlampan inte har 100% kontakt i hållaren där en vanlig
glödlampa tar sån kraft att motståndet gör att den tvingar fram kontakt.
Användarvisningsbild
av gooose
mattish skrev:Eller köp en uppgraderar trailermodul. Kommer inte ihåg när det var ifrån, men tror det är från 2013 som bilen fixar led på släpar..

Är du säker på detta ? har du tipps om vart denna infon går att få tag på

Kollade detta för en kund nu i november för att han skulle få sin nya vagn till våren och jag har inte lyckats finna detta du säger

//Gooose
av freezingalaskan
Jag fick en ny uppgraderad trailermodul installerad för två veckor sedan av Volvo (USA). De visste inte om denna modul förrän jag påtalade felet med LED lampor, men de gjorde lite eftersökning och fann en uppgradering, både hårdvara och mjukvara, tydligen. Jag behövde inte ens betala eftersom de tyckte att det borde fungerat rätt från början när bilen var ny och för att jag hade garanti fortfarande. Jag har en XC70 MY09.

freezingalaskan
av EFI93
Har nu löst problemet. Lät nummerskyltsbelysningen vara kvar med vanliga lampor för bakljuset sedan satte jag en Biltemas resistor på bromsljuset och en på vardera blinkersen nu fungerar allt perfekt på båda bilarna och inga larm.Håller nu leden vad de lovar behöver jag inte byta någon mer lampa
under min livstid. Tack för tipsen!

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?