Dogfight skrev:joel80 skrev:Bensinvärmare? Du menar dieselvärmare?
Varför skulle du inte kunna köra dieselvärmare trots kort avstånd? Om du nu har en batteriladdare kan du väl ladda batteriet när det behövs? Eller vad missar jag? Om du har elvärmare måste du väl ändå ha ström?
:) :shock:
Nope e en T4 e bensinvärmare. o om jag kör den på vintern i båda ändar både på jobbet och hemma o bara kör 2 mil enkelväg e risken att batteriet drar ur sig till slut men om jag får tillgång till värmaruttagena på jobbet (begränsat antal) kanske var 10e dag eller nått så hinner batteriet laddas upp igen. Haft värmare de senaste 5-6 bilarna både diesel och bensin. man blir bortskämd med sånt
det enda problemet jag haft är att batteriet dragit ur sig vid lite frekventare användning. Batteriladdaren är alltså ihopkopplad med elvärmarsystemet och fast monterad i bilen.
Rikard.
På 90-talet då jag körde Volvo 760 hade jag bytt ut den ordinarie laddningsregulatorn till en TWC (
http://www.sagdahl.se/twc.htm) (som senare byttes mot en laddning-dator från Motorola som jobbade med liknande principer). Den laddade batteriet betydligt effektivare än den ursprungliga laddningsregulatorn. Jag hade ca 2,3 mil till jobbet och körde med bensinvärmaren både hemma och på jobbet Bilen saknade elvärme. Det var ytterst sällan jag behövde ladda batteriet från nätet.
Laddningssystemet hade temperatursensor vid batteriet för att styra systemspänningen och regelbundet kopplades generatorn ur bråkdelar av en sekund för att mäta spänningen direkt över batteriet för att utröna om det behövdes mera kräm i efterföljande laddningscykel eller om man kunde gå ner i spänning för ren underhållsladdning.
Går det inte även nuförtiden att uppgradera laddningen i en Volvo?
/Näckrosen.
I rather go ponding.
Tidigare bilar: 855 Turbo -97
760 GLE -88
760 GLE -83
142 GL -73