Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dogfight
Efter olycka i början av november då en lastbil lyckades leka pingpong med min V50 så är min nya bil beställd o väntas komma runt v8. Det blir en V70 Black Edition silverfärgad man MY13 med gråsvart skinninredning och Premium Sound + Sub mm. Tog lång tid o få försäkringsbolag att komma överens om summorna med Bilia. Så jag ser fram emot nya bilen.
Rikard
Användarvisningsbild
av joel80
Beklagar V50s död.. Kul dock med ny bil. :)

Men inget VOC? Haft min nya V70 i ett helt dygn nu och bara älskar den lilla mobilappen. :)
Användarvisningsbild
av Dogfight
joel80 skrev:Beklagar V50s död.. Kul dock med ny bil. :)

Men inget VOC? Haft min nya V70 i ett helt dygn nu och bara älskar den lilla mobilappen. :)
Jodå hade det i v50 o använde det o får det i v70. beställt båda motorvärmarna o kan styra bensinvärmaren därifrån. kombinerat elvärmaren med en batteriladdare då jag inte har möjlighet till ström hemma utan nån gång ibland på jobbet (begränsat antal) så räcker det trots sträckan e lite väl kort för o använda bensinvärmare.
Rikard
Användarvisningsbild
av joel80
Bensinvärmare? Du menar dieselvärmare?

Varför skulle du inte kunna köra dieselvärmare trots kort avstånd? Om du nu har en batteriladdare kan du väl ladda batteriet när det behövs? Eller vad missar jag? Om du har elvärmare måste du väl ändå ha ström?
:) :shock:
Användarvisningsbild
av Dogfight
joel80 skrev:Bensinvärmare? Du menar dieselvärmare?

Varför skulle du inte kunna köra dieselvärmare trots kort avstånd? Om du nu har en batteriladdare kan du väl ladda batteriet när det behövs? Eller vad missar jag? Om du har elvärmare måste du väl ändå ha ström?
Nope e en T4 e bensinvärmare. o om jag kör den på vintern i båda ändar både på jobbet och hemma o bara kör 2 mil enkelväg e risken att batteriet drar ur sig till slut men om jag får tillgång till värmaruttagena på jobbet (begränsat antal) kanske var 10e dag eller nått så hinner batteriet laddas upp igen. Haft värmare de senaste 5-6 bilarna både diesel och bensin. man blir bortskämd med sånt ;-) det enda problemet jag haft är att batteriet dragit ur sig vid lite frekventare användning. Batteriladdaren är alltså ihopkopplad med elvärmarsystemet och fast monterad i bilen.
Rikard.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. jag såg nu att du beställt en T4.. V50 var D3.. för det kändes väldigt dumt med bensinvärmare till en dieselbil.. haha..

Jag har egen uppfart och tillgång till garage (där vår andra bil får husera till vardags då den inte har värmare) så jag kommer kunna ladda batteriet ganska smidigt när det behövs, plus att jag har en pendling på 2ggr 16 mil åtminstone en gång i veckan.
Nu gnällde dock bilen på taskigt batteri när jag var ute och testkörde stereo, värmare och lite sånt för typ 3:e gången... utan att ha kört speciellt många meter. Drar den ur så fort eller var batteriet lite taskigt laddat från fabrik tro?
Jag har bara kört knappt 15km med bilen än så länge.
Användarvisningsbild
av Waterlily
Dogfight skrev:
joel80 skrev:Bensinvärmare? Du menar dieselvärmare?

Nope e en T4 e bensinvärmare. o om jag kör den på vintern i båda ändar både på jobbet och hemma o bara kör 2 mil enkelväg e risken att batteriet drar ur sig till slut men om jag får tillgång till värmaruttagena på jobbet (begränsat antal) kanske var 10e dag eller nått så hinner batteriet laddas upp igen. Haft värmare de senaste 5-6 bilarna både diesel och bensin. man blir bortskämd med sånt ;-) det enda problemet jag haft är att batteriet dragit ur sig vid lite frekventare användning. Batteriladdaren är alltså ihopkopplad med elvärmarsystemet och fast monterad i bilen.
Rikard.
På 90-talet då jag körde Volvo 760 hade jag bytt ut den ordinarie laddningsregulatorn till en TWC (http://www.sagdahl.se/twc.htm) (som senare byttes mot en laddning-dator från Motorola som jobbade med liknande principer). Den laddade batteriet betydligt effektivare än den ursprungliga laddningsregulatorn. Jag hade ca 2,3 mil till jobbet och körde med bensinvärmaren både hemma och på jobbet Bilen saknade elvärme. Det var ytterst sällan jag behövde ladda batteriet från nätet.

Laddningssystemet hade temperatursensor vid batteriet för att styra systemspänningen och regelbundet kopplades generatorn ur bråkdelar av en sekund för att mäta spänningen direkt över batteriet för att utröna om det behövdes mera kräm i efterföljande laddningscykel eller om man kunde gå ner i spänning för ren underhållsladdning.

Går det inte även nuförtiden att uppgradera laddningen i en Volvo?

/Näckrosen.
Användarvisningsbild
av Dogfight
Waterlily skrev:
På 90-talet då jag körde Volvo 760 hade jag bytt ut den ordinarie laddningsregulatorn till en TWC (http://www.sagdahl.se/twc.htm) (som senare byttes mot en laddning-dator från Motorola som jobbade med liknande principer). Den laddade batteriet betydligt effektivare än den ursprungliga laddningsregulatorn. Jag hade ca 2,3 mil till jobbet och körde med bensinvärmaren både hemma och på jobbet Bilen saknade elvärme. Det var ytterst sällan jag behövde ladda batteriet från nätet.

Laddningssystemet hade temperatursensor vid batteriet för att styra systemspänningen och regelbundet kopplades generatorn ur bråkdelar av en sekund för att mäta spänningen direkt över batteriet för att utröna om det behövdes mera kräm i efterföljande laddningscykel eller om man kunde gå ner i spänning för ren underhållsladdning.

Går det inte även nuförtiden att uppgradera laddningen i en Volvo?

/Näckrosen.
Jo det känner jag igen hade det i ett par av mina 140 bilar o det funkade bra. satt även i min Scania som jag körde på ICA på den tiden. Men dagens generator är så integrerad att man inte vågar röra den, t-ex så laddar ju generatorn max vid motorbroms om batteriet behöver det. är för att göra det mer effektivt. gjorde det i min v50 oxå och det var ganska markant när den startade ladda. Dock om jag minns rätt blev TWC uppköpta av ett av de större bolagen men minns dock inte vilket så gissar att det finns integrerat i allafall delar av twcs programering i nått av bolagens generatorer.
Men jag kan ju ha fel ;-)
Rikard

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?