Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
Hej!

Jag skulle vilja ge min XC70 MY 2010 lite bättre belysning. Från fabrik har jag Xenon-ljus som halvljus, men vanliga halogen som helljus (det är väl detta som kallas bi-Xenon tror jag).

* Hur kan jag få Xenon även som helljus? Kan en vanlig Volvo-verkstad göra en sådan konvertering (jag är totalt okunnig som bilmekaniker själv) och vad skulle det i så fall kosta?

* Som ett alternativ till Xenonkonverteringen kan jag tänka mig att installera ett par extra fjärrljus. Är det ett bättre alternativ än att Xenon-konvertera? På Volvos websida för tillbehör finns ett par Hella fjärrljus, men jag är tveksam till om de är Xenon. Har ni någon rekommendation på några andra fjärrljus som en Volvo-verkstad normalt kan montera?

Mycket tacksam för svar och synpunkter från detta kunniga forum!

Hälsningar

Rolf J
av kantarell
Många här på forumet tycker att konverterat helljus är ett bra alternativ till xtraljus. Själv har jag alltid åkt omkring med tre stora xtraljus på mina bilar. När jag tog ut min nuvarande xc70 -12 så lät jag Volvo konvertera helljuset till xenon men tyckte inte det blev särskilt bra. Monterade sedan 3 st NBB Alfa 225 original xenon och nu är jag helt nöjd. De konverterade heljusen lyser som ett par blodpaltar jämfört med NBB-ljusen. Enda nackdelen jämfört med de xtraljus jag kört med förr om åren är att xenon-ljusen inte blir lika varma varför snö och is inte töar av lika bra, men det kan jag leva med.

Sedan en kosmetisk synpunkt: På en svart xc70 tycker jag att det passar väldigt bra med tre rejäla xtraljus.

Kan väl även lägga till att jag kör mycket på lågtrafikerade norrlandsvägar och kan använda helljuset ganska långa sträckor.
av perhall
Hur funkar den här gamla metoden med 2 riktigt bra 100 w-lampor i helljuset? Inte bra för elektroniken... Gissar jag. Det gjorde jättestor skillnad när man bytte till 100 w
Förr. Kan man göra ngt så att elektroniken pallar? Ger troligenen bättre ljusbild (men svagare ljus) än xenonkonv.
PH

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?