Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Ja den där förbrukningen.... Visst den är inte enligt fabrikssiffrorna. Det tråkiga är att den är nästan som min förbrukning som jag hade på passaten med 170hk och dsg. Men jag åker bekvämare (förutom stolarna) och problemfriare nu..

Anledningen till min förbrukning är att bilen går i princip kortkörningar under 3 mil och det vet ju alla att det tar död på förbrukningen. Särskilt nu på vintern när värmaren går konstant i princip. Förra tanken var en chock, men bestod av att tanten startade värmaren här hemma, körde till jobbet, klockade värmaren där och sen körde hem igen.

Där är en notering till med 0,77 i snitt och det var med husvagn efter.. Det är inte illa och det är en fröjd att köra när man vet att det kostar 10kr litern istället för dubbelt upp :P

Upplever att bilen går lättare när den passerat 1000 mil och dubbdäcken blev monterade. Vilket av det som gjorde att bilen rullar lättare vet jag inte, men flera kollegor sa samma sak att runt 1000 mil händer något. Tror att det är något programmerat i bilarna :P
av mati
mattish skrev: Upplever att bilen går lättare när den passerat 1000 mil och dubbdäcken blev monterade. Vilket av det som gjorde att bilen rullar lättare vet jag inte, men flera kollegor sa samma sak att runt 1000 mil händer något. Tror att det är något programmerat i bilarna :P
Håller helt klart med dig. Jag har för min V50 1,6D till och med fört statistik och gjort ett snyggt kalkylblad för att få detta bekräftat. (Ja, jag vet att det är nördigt!) Då visade sig att snittförbrukningen sjönk stadigt de första månaderna och planade ut efter ca 1000 mil. Eftersom det var på våren/försommaren kan man i princip utesluta störande faktorer som snö och dieselvärmare. Min förra DRIVe visade samma beteende, fast kanske inte riktigt lika tydligt. Min nya V60 D3 kan jag inte uttala mig om, den har inte gått så långt ännu.
Jag vet att många här på forumet påstår att allt detta är bullshit och att motorerna är inkörda från första dagen, och att man istället bara lär sig köra bilen på ett snålare sätt. Jag tror inte det är hela sanningen. Mycket möjligt att det är mjukvaran som gör att motorn "släpper".
av mattish
Suedish skrev:För att klargöra (eftersom jag var så luddig och klumpig i första inlägget) så menar jag en D3'a (2011, 12'an var lite dyr för mig)
Men då är det ju inte Drive utan den stora motorn du har.. Är det en Drive 2011 eller en D3 2011?
av mattish
mattish skrev:
Suedish skrev:För att klargöra (eftersom jag var så luddig och klumpig i första inlägget) så menar jag en D3'a (2011, 12'an var lite dyr för mig)
Men då är det ju inte Drive utan den stora motorn du har.. Är det en Drive 2011 eller en D3 2011?
Och med att du har menar jag att du funderar på att köpa..
av Suedish
mattish skrev:
Jag menar en D3 2011, det är en sådan jag kollar på att köpa. Alltså inte drive, hade missuppfattat det lite innan så därav den väldigt oklara första posten.
av jpennerb
Jämfört med en D2 drive och D3 så tror jag att den senare är snål om man ser hur mycket mer motor man får.
Senast redigerad av 2 jpennerb, redigerad totalt 0 gång.
av mati
Suedish skrev: Jag menar en D3 2011, det är en sådan jag kollar på att köpa. Alltså inte drive, hade missuppfattat det lite innan så därav den väldigt oklara första posten.
Bara för att röra till det ännu mer, men är inte D3 2011 en fyrcylindrig PSA diesel, den som hette 2,0D förut? Eller är jag ute och cyklar nu och den försvann redan 2010?
av mattish
mati skrev:
Suedish skrev: Jag menar en D3 2011, det är en sådan jag kollar på att köpa. Alltså inte drive, hade missuppfattat det lite innan så därav den väldigt oklara första posten.
Bara för att röra till det ännu mer, men är inte D3 2011 en fyrcylindrig PSA diesel, den som hette 2,0D förut? Eller är jag ute och cyklar nu och den försvann redan 2010?
Nej D3 innan 2013 är 163 hk (175 2010?)...

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?